De vraag
Moet ik deze relatie accepteren?
Mijn huwelijk is heel onveilig geweest en ik zie mijn ex vrijwel niet meer. Toch lijkt zich nu een relatie te ontwikkelen tussen een heel goede vriendin van mij en mijn ex. Ik heb gezegd dit niet prettig te vinden. De vriendschap voelt niet veilig meer. Ik realiseer me dat ik hun niet mijn wil kan opleggen, maar moet ik dit dan maar accepteren?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Je was onveilig in de relatie met je ex en daarom wil je hem niet meer zien. Als je vriendin met hem een relatie begint, is je ex via haar natuurlijk weer wel in je leven. Dat zou ik niet accepteren als ik jou was. Jouw veiligheid komt voor alles.
Het is zuur dat je ex je nu misschien ook nog een vriendschap kost. Maar dat is waarschijnlijk exact het soort onveiligheid waar je eerder ook mee te maken had.
Je ex gaat over je grenzen, bijvoorbeeld door je vriendin te zien nadat jij hebt gezegd dat dit onprettig is voor je. Voor je vriendin geldt hetzelfde, ook zij respecteert jouw grenzen niet.
Veiligheid en grenzen stellen hebben met elkaar te maken. Als jij een grens stelt waar een ander zich niets van aantrekt, kun je bij die persoon nooit veilig zijn. Dan zit er weinig anders op dan die ander op afstand te houden.
Met je ex doe je dat al, dat doe je goed. Met je vriendin gaat dit ook gebeuren, lijkt me. Als ze een echte vriendin is, zal ze deze lastige keuze wel begrijpen.