De vraag
‘Waarom word ik niet verliefd?’
Ik ben 23, studeer psychologie en val op jongens, maar ik word vrijwel nooit verliefd. Ik wil graag een relatie, vooral om samen leuke dingen te ondernemen. Twee keer ben ik echt verliefd geworden, maar was het niet wederzijds.

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Als je op je 23ste twee keer verliefd bent geworden, doe je jezelf tekort door te stellen dat je ‘vrijwel nooit’ verliefd wordt. Waarschijnlijk is er sprake van een confirmation bias: je vergelijkt jezelf met anderen die vaker verliefd zijn, maar negeert degenen die nooit of slechts eenmaal verliefd zijn geweest. Ik vermoed dat je zo’n beetje op het gemiddelde zit.
Zoals je weet, als aankomend psycholoog, wordt de liefde intensief onderzocht. De consensus is momenteel dat de frequentie van verliefd worden door vele factoren wordt beïnvloed. Lang verhaal kort: mannen worden vaker verliefd dan vrouwen en mensen met een angstig-vermijdende hechtingsstijl worden intensiever verliefd dan anderen. Deze hechtingsstijl maakt dat je meer dan gemiddeld verlangt naar verbondenheid, op het obsessieve af. Gefeliciteerd, dat heb je dus niet. Misschien ben je normaal of veilig gehecht, zoals dat heet. Of je bent afstandelijk gehecht, dat kan ook nog.
Ik zou je moeten spreken om het zeker te weten, maar ik denk dat je een normaal mens bent. Een normaal mens met een beetje pech, dat wel. Treur niet, gewoon doorleven en ijverig studeren. Liefde zit in een klein hoekje en je komt haar voornamelijk tegen als je niet op zoek bent.