De vraag
Waarom val ik op oudere vrouwen?
Mijn hele leven al val ik op veel oudere vrouwen. Op mijn negende was ik ongelofelijk verliefd op een vrouw van 40.
Nu ik volwassen ben, val ik nog steeds op oudere vrouwen. Wat is hiervan de oorzaak?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Veel kinderen worden verliefd op hun eerste juf of meester, of een tante of oom. Die sterke, warme gevoelens beleven ze niet als seksuele opwinding, maar het is er wel een voorloper van. Later kiezen de meeste mensen een partner die ongeveer even oud is. U zegt niet of u man of vrouw bent. Ik ga in mijn antwoord uit van het eerste – maar ook vrouwen kunnen misschien hun zelfinzicht vergroten met wat hier volgt over de aantrekkingskracht van oudere mensen.
Waarom je op oudere mensen (oudere vrouwen) zou kunnen vallen
Een ouder iemand heeft meer ervaring. Dat is prettig voor wie op seksueel gebied graag wat wil leren. Als de eerste grote liefde een oudere vrouw is, kan zij model blijven staan voor volgende liefdes. Voor iemand die graag passief is, kan het prettig zijn als de oudere geliefde initiatief neemt tot contact. Ook kan een oudere vrouw een symbool van onafhankelijkheid zijn: dan is het haar kracht die aantrekt. Ze kan zelfs een statussymbool zijn.
Vallen op oudere vrouwen en het verband met (de relatie met) je moeder
Sommige psychologen menen dat elke jongen het liefst met zijn moeder trouwt. Bij het ouder worden verplaatst hij zijn seksuele aandacht naar leeftijdgenoten. Soms lukt die verplaatsing niet helemaal, bijvoorbeeld omdat de moeder een heel dominante vrouw is van wie de zoon zich niet kan losmaken. Verliefd worden op een oudere vrouw is dan een ’tussenoplossing’: hij is los van zijn moeder, maar het voelt toch vertrouwd.
En dan nog even dit
Het gebeurt zelden dat een man daadwerkelijk trouwt met een vrouw die zo’n twintig jaar ouder is. Seksuologen menen dat daar een onbewust evolutionair motief achter zit: er is weinig kans op nageslacht met een vrouw van boven de veertig. Als het puur om seksuele opwinding gaat, zijn oudere vrouwen trouwens wel gewild – op internet worden pornosites met ‘rijpe’ vrouwen zeer druk bezocht.
Lees hier meer over de voordelen van liefde met een leeftijdsdrempel