De vraag
Waarom voel ik ingebeelde pijn?
Ik ben een man van 55 jaar, en heb al sinds mijn zevende last van hypochondrie. Zodra ik let op een lichaamsdeel of orgaan waarvan ik bang ben dat er iets mis mee is, voel ik ook daadwerkelijk pijntjes.
Deze sensaties versterken de angst, zodat ik echt in paniek kan raken. Weet u hoe dat komt? Worden de zenuwen daar bijvoorbeeld extra geprikkeld?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Aandacht speelt bij ingebeelde pijn inderdaad de voornaamste rol. Hoe meer u uw aandacht richt op een bepaald lichaamsdeel, des te meer u daar zult voelen. Die aandacht wordt versterkt door angst en door de kennis van ziektesymptomen. Het is bekend dat veel medische studenten een studieperiode doormaken waarin ze hun eigen lichaam verhevigd gadeslaan en bij zichzelf de symptomen van vele ziekten herkennen.
Ingebeelde pijn verminderen met aandacht
Je kunt (ingebeelde) pijn op twee manieren verminderen door aandacht:
1. door er niet aan te denken;
2. door er juist extra aandacht aan te geven. Dat doet u zo: ga met uw aandacht precies naar de plek waar u de pijn voelt en blijf dan goed opletten. De pijn zal gaan fluctueren en verdwijnen. ‘Door de pijn heengaan’ wordt dat genoemd.
Sommige mensen voelen meer interne lichamelijke sensaties dan anderen. Het is de kunst om bij die sensaties niet ogenblikkelijk aan een ziekte te denken. Het menselijk lichaam is een voortdurend werkend machientje. Eigenlijk is het heel logisch dat u voelt dat het van binnen werkt.