De vraag
Waarom moeten we uitleggen dat we geen kinderen willen?
Steeds vaker krijgen mijn vriendin en ik de vraag of en wanneer we aan kinderen beginnen. Als ik zeg dat we geen kinderwens hebben, wil men weten waarom niet. Ik vind dat vervelend; ik roep hen toch ook niet ter verantwoording over hun ouderschap?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Als iemand afwijkt van de meerderheid, zoals u, dan schept dat onzekerheid bij de omstanders. Het lijkt alsof mensen u ter verantwoording roepen als ze naar uw motieven vragen, maar vermoedelijk zijn ze bezig om hun eigen twijfels weg te werken. Als u het kort wilt houden, geef dan een enkele verklaring, bijvoorbeeld ‘Het ouderschap trekt ons gewoon niet’. Vragen ze door, herhaal dan ‘Het trekt ons gewoon niet’. Uw idee vind ik ook niet slecht – reageren met een wedervraag ‘Waarom heb jij wel kinderen?’ – maar daarmee krijgt u het onderwerp niet zo snel van tafel.