De vraag
Waarom kan ik niet meer om hem huilen?
Beste Jolet,
Mijn vader is twee jaar geleden overleden. We waren erg close, twee handen op één buik. Sinds een half jaar ongeveer lukt het me echter niet meer om te huilen. Ik heb veel verdriet om mijn vader en mis hem heel erg. Ik wil er graag om huilen maar ik voel geen enkele aandrang. Iets in me zegt ook steeds: waarom zou je huilen, je krijgt hem er niet mee terug, het is nutteloos. Hoe kom ik van dat gevoel af, en waarom lukt het me niet om te huilen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Waarom wilt u zo graag huilen? Verwacht u dat het opluchting zal geven? Zo gaat het niet altijd, hoor. Voelt u zich schuldig tegenover uw vader omdat u niet huilt? Probeer dat van u af te zetten: hij kent u zó goed, hij zou toch wel begrijpen dat ieder op zijn eigen manier rouwt?
Beschouw uw verdriet niet als nutteloos – het is immers een teken van de liefde tussen u en uw vader. Wel adviseer ik u om dat huilen even te vergeten. Sta liever stil bij het verdriet. Deel het met anderen die hem gekend hebben door te vertellen wat u voelt. Het helpt u misschien ook om te schrijven over uw vader en uw verdriet, en over uw fijne herinneringen aan hem. Dat zal u helpen bij de verwerking van dit ingrijpende sterfgeval.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp