De vraag
Waarom haalt mijn hoogbegaafde dochter slechte cijfers?
Hallo Lianne,
Mijn hoogbegaafde dochter van 12 met een IQ van boven de 145 zit in 3 gymnasium. Leren gaat goed, ze beheerst de stof, maar als ze proefwerken maakt haalt ze veelal slechte cijfers. Ze lijkt de vraagstelling niet te begrijpen. Wat kunnen we hier aan doen?
Groeten van Lynna

Het advies
Beste Lynna,
Wij komen in onze praktijk regelmatig leerlingen tegen die, ondanks dat ze de leerstof beheersen, niet in staat zijn dit in een proefwerk te laten zien. Hier kunnen meerdere oorzaken voor zijn: een mogelijkheid is dat haar manier van leren niet effectief is, wat veroorzaakt kan zijn door het feit dat ze eerder niet of te weinig hoefde te leren om te presteren. Het is ook mogelijk dat ze in de war raakt door het type vraagstelling en er te veel achter zoekt.
Ik zou aanraden dat betreffende docenten met haar het proefwerk doornemen, om samen te kijken waar het probleem ligt en op welke wijze het kan worden opgelost; moet ze meer leren, anders leren, of is er sprake van faalangst? Als uw dochter bij het nabespreken wel de antwoorden weet kan sprake zijn van het laatste, en kan een faalangstreductietraining haar helpen.
Heeft ze moeite met effectief leren, dan is hulp hierbij gewenst. Dat kan door iemand binnen school of door iemand die gespecialiseerd is op dit gebied. Daarvoor kan ik u verwijzen naar het ECHA netwerk (www.echanetwerk.nl). Hier vindt u mensen uit het onderwijs die zich bij het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek hebben geschoold en zich ‘Specialist in Gifted Education’ mogen noemen. Zij zijn bekend met leerproblemen bij hoogbegaafde leerlingen en kunnen ze de juiste strategieën aanleren.
Een andere mogelijkheid is het Vooruitwerklab, geboden door het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek (www.ru.nl/socialewetenschappen/ambulatorium/cbo/algemeen/verrijkingsklas/)
vriendelijke groet,
Lianne Hoogeveen
• Psychologe Lianne Hoogeveen is coördinator van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Neem ook een kijkje op de site van het Centrum voor BegaafdheidsOnderzoek