De vraag
Waarom ben ik nog steeds vrijgezel?
Beste Jolet,
Ik ben een jongeman van 27 jaar, heb een leuke baan, een vlotte babbel en zie er, al zeg ik het zelf, niet verkeerd uit. Helaas heb ik nog geen relatie, terwijl ik erg verlang naar warmte, gezelligheid en genegenheid. Al mijn vrienden hebben al een relatie. Hoewel ik best eisen stel aan mezelf en anderen ben ik niet té veeleisend. Verliefd worden is ook geen probleem. Gemiddeld wijs ik per jaar drie à vier vrouwen af; gemiddeld wijzen per jaar twee vrouwen mij af. Het komt wel tot daten, maar dat is na enkele weken of maanden weer over. Kunt u me advies geven?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Een relatie ontstaat via opeenvolgende keuzes - de eerste is met wie te daten. Misschien dat die eerste keus bij u niet goed aansluit bij wat u uiteindelijk zoekt: gezelligheid. Zou het kunnen dat bij aanvang uw ambitie een te grote rol speelt zodat u juist de meer spectaculaire vrouwen kiest? Daardoor zal de relatie onrustig worden of zullen wedstrijdjes ontstaan.
Misschien dat een kennismaking die begint met vriendschap u meer kans geeft op een relatie dan wanneer u start met heftige verliefdheid of bewondering. En verder: heb maar geduld, ga gewoon door met vrienden te ontmoeten en naar vrouwen om te kijken.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp