De vraag
Verlammende angst om te falen
Hoe kom je van het verlammende gevoel af om iets te ondernemen waarvan je best weet dat er een goede slagingskans is, maar dat je door de angst en de mogelijkheid om te falen die dingen toch niet doet?

Het advies
Expert
Arjan van Dam
Faalangst
Er zijn verschillende manieren om van een verlammend gevoel af te komen. Het klinkt eenvoudig maar ontspanningsoefeningen, zoals meditatie en ademhalingstechnieken, werken goed op het moment zelf. Maar de bron van de angst ligt vaak dieper en wordt hiermee niet opgelost.
De bron van je faalangst zijn de gedachten die je over jezelf en over die situatie hebt:
‘Ik mag niet falen omdat…’ ‘Als ik faal dan ben ik…,’ etc. Waarschijnlijk zullen je gedachten vooral gericht zijn op het leveren van een goede of niet slechte prestatie, wat faalangst kan oproepen. Door meer te gaan denken vanuit een lerende houding ben je minder vatbaar voor verlammende angst. Hier lees je meer over hoe je dat kunt doen.