De vraag
Verhuizen met kleine kinderen
Omdat mijn partner en ik graag rustiger willen wonen, verhuizen we binnenkort naar het platteland. Dat is best een stap voor onze kinderen van 4 en 6. Ze zijn bang om hun vriendjes en juffen te missen. Wij denken dat het wel zal meevallen, maar willen ze graag helpen om de overgang zo soepel mogelijk te maken. Hoe pakken we dat aan?

Het advies
Veel kinderen zullen een verhuizing zonder moeite accepteren. Zeker als jij er als ouder echt achter staat en er blij mee bent, zullen je kinderen dat enthousiasme waarschijnlijk overnemen.
Maar het kan natuurlijk zijn dat een kind moeite heeft met veranderingen. Of je kind kan heel erg tégen de verhuizing zijn – het is immers een beslissing van de ouders waar hij geen stem in heeft gehad.
Kinderen die moeite hebben met deze verandering kun je helpen door ze een gevoel van controle te geven. Daardoor gaan ze mee in het proces en kunnen ze langzaam aan het idee wennen. Dat doe je door ze van het begin af aan te betrekken bij de verhuizing.
Ga alvast een paar keer kijken bij het nieuwe huis, de omgeving en de school en laat ze meedenken over hun nieuwe kamer. Koop samen de nieuwe spulletjes. En vraag wat je kind leuk vindt om te doen: zelf een doos inpakken, de zak met knuffels zelf tillen, een kijkje nemen in de verhuisauto, als eerste bij het nieuwe huis aankomen?
Neem ook met aandacht afscheid van het oude huis, de school en vriendjes en vriendinnetjes. Dat kun je doen door foto’s te maken van belangrijke plekken en mensen. Of, als je kind oud genoeg is: laat het hem zelf doen. Als je kind dat helpt, kun je ook alvast een speelafspraak maken met de ‘oude’ vriendjes, voor de eerste periode in het nieuwe huis.
Een verhuizing heeft voor een kind – net als voor volwassenen – altijd voor- én nadelen. Praat daarover, benoem en erken de spanning en zorgen van je kind en wuif zijn emoties niet weg. Kinderen kunnen zelf vaak nog niet overzien hoe het leven er na de verhuizing zal uitzien, dus praat ook daar met ze over. En bedenk samen wat de voordelen zullen zijn.
Probeer eenmaal in het nieuwe huis zo snel mogelijk weer in de regelmaat en vaste routines te stappen en het rustig en gezellig te maken voor de kinderen. Blijf ook dan af en toe vragen hoe je kinderen de veranderingen ervaren en hoe het met ze gaat. Leg uit dat (een beetje) heimwee erbij hoort. Bagatelliseer het niet.
Net als bij andere grote veranderingen waar emoties bij komen kijken, kan je kind na een verhuizing een tijdelijke terugslag krijgen in zijn ontwikkeling. Bijvoorbeeld op het gebied van gedrag, emoties, slapen, eten of zindelijkheid.
Weet dat het erbij hoort en benoem naar je kind toe dat het tijdelijk is. Pak je het op deze manier aan, en maak je het als ouder niet té groot, dan gaat verhuizen en wennen in de meeste gevallen makkelijker dan je zou denken.