De vraag
Uitstellen is thuis erg verleidelijk
Goedendag,
Ik ben zelfstandig ondernemer en ik werk thuis, ik heb geen collega’s. Het is hierdoor altijd heel verleidelijk dingen uit te stellen, want er is toch niemand die er wat van zal zeggen. Dingen zoals de belastingdienst en bestellingen van klanten lukt wel, want die moet je tevreden houden, maar verder stel ik allerlei dingen uit. Vaak heb ik leuke ideeën, maar kan ik het niet doen omdat er eerst iets anders af moet, en vervolgens is het leuke idee meer moeten waardoor ik er geen zin meer in heb.
Ik denk dat ik ook snel afgeleid ben, bijvoorbeeld overdag even lekker de stad in met de gedachte ‘dat doe ik vanavond wel’, wat er vervolgens toch niet van komt. Het is dus vooral steeds werk doen wat moet gebeuren, waardoor er geen tijd is voor dingen die ik wil, en door de tegenzin schiet het niet op.
Mijn vraag is dus: Hoe kan je als ondernemer, dus zonder baas, toch de discipline krijgen dingen op tijd af te maken en irritante klusjes niet uit te stellen?
Alvast bedankt.
groeten,
Sandra (24 jaar)

Het advies
Beste Sandra,
Het is inderdaad lastig om jezelf geregeld aan het werk te zetten als je eigen baas bent. Helemaal als je ook zonder collega’s werkt. Eigen baas zijn heeft natuurlijk zijn charme, je kunt je eigen tijden indelen. Daarom is mijn boodschap wellicht niet erg sappig: ik zou je aan willen raden om toch met regelmatige werktijden te werken, alsof je een vaste baan hebt. Want zonder die vaste tijden blijkt de verleiding groot om eerst nog even iets anders te doen… Daarnaast kan het helpen om met een hele concrete planning te werken; liefst per week en per dag.
Dus op welke tijden ga je aan het werk en wat wil je daar inhoudelijk in gaan doen. Hoe concreter je voor ogen hebt wat moet gebeuren, hoe gemotiveerder je jezelf kunt houden.Bijkomend voordeel is, dat je op die manier wel kunt genieten van je vrije tijd! (zonder dat knagende idee: eigenlijk moet ik,..) Daarnaast zei je ook dat als het een ‘moeten’ wordt, je dan geen zin meer hebt. Dat klopt precies! Zodra we van werk een moeten maken, creëren we weerstand! Probeer dus het werk als een keuze te zien; jij hebt immers voor dit werk gekozen? En realiseer je dat iedere baan minder leuke kanten en klusjes heeft.
Succes ermee!
Tanja van Essen