De vraag
Stel ik te hoge eisen aan mijn dochter?
Beste mevrouw Freud,
Omdat ikzelf vroeger een teleurstelling was voor mijn moeder (zo voel ik dat) ben ik bang dat ik nu ook te hoge eisen stel aan mijn dochter, klopt dit? Wat kan ik eraan doen om haar meer zelfvertrouwen te geven, ze is nogal onzeker over relaties.
Groeten van Maria

Het advies
Beste Maria,
Ja, dat soort gevoelens worden over de generaties doorgegeven, vooral onzekerheid verhuist makkelijk van moeder naar dochter. Maar een moeder is niet meer verantwoordelijk voor de problemen van haar dochter. De dochter is nu een aparte persoon en moet haar eigen conflicten zien op te lossen, als moeder ben je daar vrij machteloos in.
Vriendelijke groeten,
Iki Freud
Iki Freud (1937) is psychoanalytica in Amsterdam. Ze was jarenlang als psycholoog en psychoanalytica verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Op dit moment is ze vrijgevestigd psychotherapeut.
Haar belangrijkste Nederlandse publicaties zijn:
• Electra. De moeizame relatie tussen moeders en dochters. Rainbow Pockets
• Electra. Het drama van de moeder dochterrelatie. Van Gennep
• Mannen en moeders, De levenslange worsteling van zonen met hun moeders,
Rainbow Delphi