De vraag
Sociaal kletsen, is dat nodig?
Beste Jolet,
Ik ben niet zo goed in ‘sociaal babbelen’; ook mijn man en beste vriendinnen zijn meer introverte types. Deze vraag gaat over kennissen die ik verder graag mag. Ze praten eindeloos door over kleinigheden. Ik heb geleerd ervoor te zorgen dat ik daar niet doodmoe van word: het contact beperken, samen iets doen, niet actief luisteren. Maar het blijft me storen dat mensen zomaar zo’n berg woorden over me uitstorten. Zelf voel ik geen behoefte om elk wissewasje te delen. Waarom doen mensen dat, sociaal kletsen? Kan ik het ze afleren? Of moet ik zelf beter leren keuvelen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Dit ‘babbelen’ is smeerolie voor de menselijke omgang – mensen laten ermee merken het contact op prijs te stellen en ze verkennen er de ander mee. Het is bekend dat introverte mensen veel liever een inhoudelijk onderwerp bespreken; anders houden ze liever hun mond.
Van dat zwijgen worden anderen, de extraverten, dan weer ongemakkelijk. Waardoor ze nog meer gaan kwebbelen. En als mensen niet weten wat ze aan u hebben, kunt u ten onrechte voor arrogant of saai worden aangezien. Het is dus wel handig om een beetje vaardig te zijn in het ‘kleine gesprek’ – er zijn zelfs trainingen in. Omdat u het gebabbel over u heen laat komen, wordt u vast gewaardeerd als een heel goede luisteraar. U kunt nog iets anders doen: een serieus onderwerp aansnijden.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp