De vraag
Slordig geklede dochter
Mijn 20-jarige dochter zit niet lekker in haar vel en draagt tweedehands kleding kleding met gaten, kapotte ritsen en vlekken. Ze ziet er daardoor slonzig uit. Het lijkt ook alsof ze zichzelf wil verbergen. Kunnen wij er iets van zeggen? Of haar laten weten dat ze bepaalde kleding niet meer mag dragen?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Misschien voelt je dochter zich op dit moment fijn in deze kleding? Of interesseert kleding haar even niet nu ze niet lekker in haar vel zit? Misschien geeft ze er uiting mee aan bepaalde ideeën? Je weet het niet.
Mijn vraag aan jou is: wat maakt dat je je nog met haar kledingkeuze wilt bemoeien? Het is goed om daar eens rustig over na te denken. Is dat omdat je denkt dat ze zich met andere kledingstijl beter gaat voelen?
Vind je het maar niks wat ze aanheeft? Schaam je je voor haar? Wat hoop je te bereiken? Bedenk eerlijk wat er meespeelt.
Wil je mijn mening? Laat je dochter lekker dragen waar zij zich (nu) het meest prettig in voelt. Maar probeer wel een paar afspraken te maken over wat te dragen bij bepaalde gelegenheden waar jullie bij zijn, zoals: schone kleding zonder vlekken en gaten naar etentjes of naar opa en oma.
Praat daarnaast met je dochter over hoe ze zich voelt. Beschrijf wat je ziet, wat je zorgen zijn. En probeer objectieve vragen te stellen en echt te luisteren. Denk mee over wat ze kan doen om zich beter te voelen. Vanuit interesse en inleving in haar.