De vraag
Puberdochter komt afspraken niet na
Goedemorgen Emmeliek Boost,
Mijn dochter (13) komt nooit afspraken na. Sinds kort gaat ze naar meetingen in Arnhem (groep alternatievelingen waar ze zich enorm op haar gemak voelt). Ze gaat dan rond 12:00 met de trein en mist altijd een tot twee treinen en ik zit dan in doodsangst thuis. Ze is pas 13, ze reist terug met nog een jongen of meisje.
Het computergebruik is al precies hetzelfde we spreken tijden af en altijd is ze de tijd vergeten. Ik verbreek dan vaak de internetverbinding, maar dan krijg ik me toch een commentaar. Ze is dan altijd NET aan het afscheid nemen op MSN, dat duurt ik weet niet hoelang.
Terwijl ik dit typ rollen de tranen over mijn wangen. Ik ben in de overgang, dus u begrijpt de hormonen vliegen hier geregeld in het rond. Ik wil zo graag dat mijn dochter zich aan afspraken gaat houden zodat ik gewoon weg kan in de wetenschap dat ze stopt op een bepaalde tijd en aan haar huiswerk begint. Ik plan mijn werk zo dat altijd thuis ben als zij uit school komt.
Mijn man vind dat ik op moet houden met alles eeuwig te herhalen maar ik kan het gewoon niet. Ze had haar derde periode 4 onvoldoendes op haar rapport en was dus een twijfelgeval havo/gt ze heeft alles nu opgehaald en slechts een 5. Dit heeft ze uiteindelijk zelf gedaan maar wel door middel van mijn niet nalatende steun en toewijding. Ik wil zo graag niet altijd meer in de zenuwen zitten en lopen stressen.
Met vriendelijke groeten,
Anoniem

Het advies
Beste Anoniem,
U heeft heel wat te stellen met uw  13 jarige dochter in huis. Zo te horen heeft zij nauwelijks  oog voor de zorg en de toewijding waarmee u haar omringt. U spant zich in om uw werk zo te plannen dat u er altijd bent als zij thuiskomt en u houdt rekening met al haar pubergrillen.
Eigenlijk verwacht u van uw dochter dat zij ook ziet wat u voor haar doet en wat u voor haar over heeft. U zou niets liever willen dan dat ze haar afspraken nakwam, net zoals u dat ook doet en dat ze ook voorkomt dat u in doodsangst zit. Dan zou u niet meer zo hoeven te stressen en in de zenuwen hoeven te zitten. Het wordt u nu echt te veel.
Gelukkig maar, want dat is precies het moment waarop het u lukt om uit de grond van uw hart een duidelijke boodschap te formuleren. Iets in de trant van: “Ik voel me niet serieus genomen, afspraken die ik met je maak, worden niet nagekomen. Ik merk dat ik aan het eind van mijn Latijn ben, dit kost me te veel energie. Ik vind het belangrijk om dit probleem samen met jou op te lossen.”
Spreek af wanneer je allebei tijd hebt om dit door te spreken. Stap niet in de valkuilen van moraliseren, adviseren of commanderen. Kijk wat haar mogelijke oplossingen zijn en wat voor u ook daadwerkelijk werkt. Bespreek waar u mee zit (probeer daarbij nadruk te leggen op uw gevoel, zodat ze zich niet aangevallen voelt) en waar u graag afspraken over wilt maken. Vraag dan aan haar hoe zij het ziet. Probeer dan samen tot een compromis te komen. Wanneer uw dochter heeft mee mogen beslissen over de afspraken is ze veel gemotiveerder om zich er aan te houden.
Bespreek ook wat er gebeurt als ze zich niet aan de afspraak houdt, laat haar zelf ideeën aandragen. Als een afspraak voor haar moeilijk is, bijvoorbeeld het bijhouden van de tijd, bespreek dan ook wat ze nodig heeft om zich aan de afspraak te houden (misschien een alarmpje dat afgaat, misschien een waarschuwing van te voren etc). Als het gaat om huiswerk maken na het computeren, kun je er aan denken om bijvoorbeeld eerst het huiswerk af te laten maken juist voordat ze op MSN mag. Zoek een regeling waardoor het voor haar makkelijker wordt om zich aan de afspraak te houden, zodat jullie daar allebei tevreden over zijn.
Mocht u meer willen verdiepen in het puberleven, dan raad ik u het boeiende boek aan van Eveline Crone: Het puberende brein. Een vrij nieuw boek, gemakkelijk te lezen en met verrassende inzichten in de (on)mogelijkheden van pubers.
Mocht u nog vragen hebben, belt u ons dan gerust voor een telefonisch consult (op afspraak via 035 6957020) of schrijft u zich in voor de workshop ‘Wat kun je van 9-15 jarigen verwachten’ op 22 november 2010.
Met vriendelijke groeten,
Emmeliek Boost
• Emmeliek Boost is pedagoge en initiatiefneemster van de Opvoeddesk, een onafhankelijk bureau voor opvoedingsvragen.
• Meer lezen?
Emmeliek Boost, Opvoeden, geniet ervan, Kosmos, € 19,95. Alleen nog verkrijgbaar via de Opvoeddesk.