De vraag
Ik ben opgegroeid met een narcistische moeder
Doordat mijn moeder narcistisch is, ben ik altijd alert op hoe anderen me behandelen en hoe ze met me omgaan. Ik heb snel het gevoel dat ik niet gehoord en gezien word. Zijn er manieren om meer rust in m’n leven te brengen?

Het advies
Expert
Martin Appelo
Narcisme
Je legt in je vraag de oorzaak van je problemen bij je narcistische moeder. Hoewel het als een paal boven water staat dat het heel lastig is om op te groeien bij een narcistische ouder, is er in de psychologie bijna nooit sprake van zo’n oorzakelijk verband.
Je biologie, leergeschiedenis en sociaal-maatschappelijke omstandigheden hebben ook invloed op wie je bent geworden. De klachten die je noemt zijn dus niet puur veroorzaakt door je moeder, maar haar persoonlijkheid kan er wel aan hebben bijgedragen dat je nu gevoeliger bent voor bepaalde mensen of situaties.
In je vraag lees ik dat je met twee problemen kampt: altijd aanstaan of op je hoede zijn. En: moeite om voor jezelf op te komen, vooral in contact met door jou als dominant beleefde mensen.
Je zou voor het eerste in schematherapie kunnen gaan, gericht op het tot rust brengen van het ‘angstige kind’ in jezelf. Of EMDR kunnen proberen, wanneer je last hebt van traumatische jeugdherinneringen.
Beter voor jezelf opkomen en weerbaar worden in het contact met dominante anderen kun je leren met assertiviteitstraining of interventies die je zelfbeeld versterken, zoals Competitive Memory Training (COMET).
Een praktische tip om alvast uit te proberen: zeg tegen jezelf, zodra je in de verdediging dreigt te schieten of bang wordt: ‘Het is je moeder niet! Zeg maar gewoon wat je ervan vindt.’
Meer weten over narcisme? Volg de online training Bescherm jezelf tegen narcisme, waarin Martin Appelo als (ervarings)deskundige optreedt.