De vraag
Mijn man heeft mijn kinderen tegen me opgezet
Beste Petra,
Tijdens mijn scheiding (en eigenlijk al daarvoor) hebben mijn man en zijn vriendin mijn drie kinderen tegen mij opgezet.
Het resultaat is dat ik na zeven jaar weer een klein beetje afstandelijk contact heb met de twee oudsten. De jongste heb ik al tien jaar niet meer gezien of gesproken. Hij is onlangs in China gaan wonen.
Ik ben al tien jaar op zoek naar hulp over hoe ik hier zelf het beste mee om kan gaan. En hoe ik het beste kan omgaan met de twee oudsten – en weer contact krijg met de jongste.
Ik ga hier langzaam maar zeker steeds verder aan onderdoor. Kunt u mij verder helpen?
Roosje

Het advies
Beste Roosje,
Het ergste wat een moeder kan overkomen is om haar kinderen niet meer te zien…… U worstelt hier al tien jaar mee. U ziet uw oudste twee kinderen maar het contact is afstandelijk – uw jongste heeft u al die jaren niet meer gezien.
Ik voel me machteloos als u mij vraagt of ik u verder kan helpen. Vooral ook omdat u al tien jaar op zoek bent naar hulp. Kijk, u kunt de situatie die ontstaan is door uw ex-partner en vriendin niet meer ongedaan maken, dat is gebeurd en dat zult u helaas moeten accepteren. Het enige dat u kunt doen is niet teveel naar het verleden kijken maar vooral in het heden leven, hoe moeilijk dat misschien ook is. Zorgen dat u er niet aan onderdoor gaat.
Misschien kunt u eens kijken of een cursus Mindfulness of een cursus ‘Voluit leven’ voor u iets is (kijk eens bij indigo.nl). Op het moment dat u beter in uw vel zit kunt u ook beter kijken of het contact met uw kinderen vorm en inhoud kan krijgen. Dat zij ontdekken dat hun moeder niet de vrouw is zoals ze altijd is afgeschilderd.
Ik hoop dat ik u met dit antwoord een klein steuntje in de rug heb kunnen geven.
Vriendelijke groet,
Petra Windmeijer