De vraag
Neemt prikkelgevoeligheid toe met het ouder worden?
Beste heer Rietman,
Vroeger zette ik graag en vaak de muziek lekker hard als ik bijvoorbeeld aan het strijken, koken of schoonmaken was.
Nu doe ik dat soms nog, maar ik merk dat ik de muziek na twee nummers al weer zacht zet, dan begint het me te ergeren. Verandert je gevoeligheid voor muziek in de loop der jaren?
Vriendelijke groet,
Stella

Het advies
Beste Stella,
Dat is een lastige vraag, omdat er nog geen langetermijn onderzoek is gedaan naar de ontwikkeling van prikkelverwerking.
We weten wel dat er een sterke relatie is met het temperament van mensen en dat verandert ook niet snel. Ik hoor wel vaker dat de voorkeuren van mensen veranderen als ze ouder worden. Als het gaat om werken tijdens muziek is er nog iets anders: als je meer aandacht nodig hebt voor het werk, is er minder ‘plaats’ voor muziek. Verder zijn we eerder prikkelbaar als er stress is, als we ons zorgen maken, druk zijn, grieperig zijn, etc. Dat verlaagt ook je prikkeldrempel, maar dat is hopelijk een tijdelijk effect.
Als dat allemaal niet aan de orde is, en dat kan je zelf het beste zeggen, kan het inderdaad ook nog zo zijn dat dit soort ‘gevoeligheden’ verandert door de jaren heen, maar het omgekeerde gebeurt ook: dat mensen juist meer behoefte aan geluid en muziek krijgen.
Vriendelijke groet
André