De vraag
Moet ik mijn zoon aanspreken op zijn luxe leventje?
Mijn zoon (18) werkt in zijn vrije tijd als barman in een discotheek en verdient daar een paar honderd euro per maand. Die geeft hij uit aan dure merkkleding, telefoons en laatst kwam hij zelfs thuis met een tweedehands auto. Ik heb hem altijd sober opgevoed omdat ik hoop dat hij later ook verstandige keuzes zal maken. Moet ik hem aanspreken op zijn luxe leventje? Of kostgeld laten betalen?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Dat je zoon op deze leeftijd van dure spullen houdt, is niet gek of verontrustend. Zeker niet zolang hij niet meer uitgeeft dan hij binnenkrijgt. Je kunt hem op deze leeftijd nog wel helpen om zijn financiële keuzes te overzien, want dat kan nog best lastig zijn voor adolescenten. Laat hem bijvoorbeeld zien welke maandelijkse kosten hij zal hebben door de aanschaf van de auto.
Maar wat is precies het punt? Vind jij die dure dingen onnodig? Wil je dat hij spaart? Of voelt het niet goed dat hij geen kostgeld betaalt? Probeer dit voor jezelf scherp te krijgen en ga dan op een relaxed moment met hem in gesprek. Geef aan wat je ziet, waar jouw vraag of zorg zit en stel vragen over zijn keuzes en ideeën. Luister echt en probeer niet te oordelen of te preken, want dan haakt hij waarschijnlijk snel af. Probeer ook in kaart te krijgen of hij hulp nodig heeft. Wil je dat hij gaat bijdragen in de kosten, wat reëel is op zijn leeftijd, dan kun je dat meteen bespreken.