Wellust in het warenhuis

KOOPGEDRAG Bij het betreden van een warenhuis, stap je in een wereld van sensuele verleiding. In de wintermaanden voelt het binnen nog behaaglijker warm dan anders, stralen de lampen gedempter, ruiken de parfums sterker, voelen de fluwelen stoffen nog zachter aan. Deze lichamelijke sensaties van luxe en weldaad zijn belangrijke redenen om te gaan shoppen. […]

KOOPGEDRAG

Bij het betreden van een warenhuis, stap je in een wereld van sensuele verleiding. In de wintermaanden voelt het binnen nog behaaglijker warm dan anders, stralen de lampen gedempter, ruiken de parfums sterker, voelen de fluwelen stoffen nog zachter aan. Deze lichamelijke sensaties van luxe en weldaad zijn belangrijke redenen om te gaan shoppen.

Uit onderzoek blijkt dat mensen shoppen uit verschillende behoeften. Naast een verstandelijke behoefte aan informatie verzamelen, een sociale behoefte aan interactie en gezelligheid, is er de behoefte aan veiligheid, comfort en zintuiglijke gewaarwordingen.

Deze zintuiglijke waarnemingen – de achtergrondmuziek, het licht, de warmte, het aanraken – blijken het opwindingsniveau te verhogen, wat shoppers een goed gevoel geeft. Dit zal vooral herkenbaar zijn voor vrouwen.

Psychologe Carien Karsten deed dit najaar onderzoek naar koopgedrag tijdens de Drie Dwaze Dagen in de Bijenkorf, en ontdekte dat de traditionele sekseverschillen nog niet zijn verdwenen.

vrouwen

Vrouwen zijn emotie-shoppers: ze versterken er hun goede stemming mee. Ze genieten van het kijken in etalages, van het treuzelen, het betasten, vergelijken, het jezelf verwennen.

50 procent neemt tijdens het winkelen iets mee wat ze niet nodig heeft: lippenstift en andere make-up of huidverzorging, cadeautjes, lingerie, truffels, taart of koekjes, overhemd voor hem.

66 procent koopt

iets voor een ander, of iets voor zichzelf en een ander. Vrouwen zijn de nestmakers, zo zegt psychologe Carien Karsten. Ze kopen gezellige dingen voor thuis en kleren voor man en kind. Maar vrouwen kopen voor anderen ook uit schuldgevoel, zodat ze met een gerust geweten daarna voor zichzelf kunnen uitpakken.

25 procent zegt tijdens het winkelen binnen een uur ruzie te krijgen met hun man. Vrouwen zijn hier optimistischer over dan hun partners, omdat ze het gevoel hebben dat ze hem wel rustig houden. Die man denkt daar anders over.

Van welke aankopen wordt zij het meest blij? Kleding, schoenen en laarzen, dekbedovertrek, dagcrème, senseo-apparaat, kinderwagen.

mannen

Mannen zijn praktische shoppers: winkelen vergelijken ze met een nachtmerrie, een kater, stofzuigen of afwassen. De moderne man koopt wel graag luchtjes, ondergoed en merkkleding, maar hij wordt eerder blij van het bezit ervan en niet van het winkelen op zichzelf.

50 procent neemt tijdens het winkelen iets mee wat hij niet nodig heeft: een luchtje of een boek.

60 procent koopt iets voor zichzelf, niet voor een ander

40 procent zegt tijdens het winkelen binnen een uur ruzie te krijgen met hun vrouw. Mannen worden door hun vrouw in een beter humeur gebracht. Psychologe Carien Karsten: ‘Zij houdt nauwgezet zijn gezichtsuitdrukking in de gaten, en probeert de winkel uit te zijn voordat hij losbarst. Ze koopt een ijsje voor hem – ja echt! – of een tijdschrift. De man wordt behandeld als een kind.’

Van welke aankopen wordt hij het meest blij? Computer, hengel, stereo-apparatuur, parkerpennen, digitale camera, dvd-speler.

Onderzoek Drie Dwaze Dagen 2003, Carien Karsten en Klazien Laansma, www.carienkarsten.nl

Shoppen! De lust, het lijden en de lol, Carien Karsten en Klazien Laansma, Rijswijk: Elmar, ISBN 90389 1358 3 (eerder onderzoek uit 2002/2003)

auteur

Heleen Peverelli

» profiel van Heleen Peverelli

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

De smaak van water

(J. H. A. Kroeze. Het waarnemen van voedsel. Oratie, Landbouwuniversiteit Wageningen, december 1996)...
Lees verder
Artikel

De smaak van water

(J. H. A. Kroeze. Het waarnemen van voedsel. Oratie, Landbouwuniversiteit Wageningen, december 1996)...
Lees verder
Branded content

Mini-cursus: gelukkig door klein geluk

Een lekker stukje chocolade, een compliment van een lieve collega - juist die kleine geluksmomenten ...
Lees verder
Branded content

Mini-cursus: gelukkig door klein geluk

Een lekker stukje chocolade, een compliment van een lieve collega - juist die kleine geluksmomenten ...
Lees verder
Training

Coach worden: de eerste stap

Ontdek de eerste stappen om coach te worden.
Lees verder
Training

Coach worden: de eerste stap

Ontdek de eerste stappen om coach te worden.
Lees verder
Artikel

Hoe goed kunt u ruiken?

Hebt u een goed geurgeheugen? ?En herkent u een geschikte partner aan zijn lichaamsgeur? Vijf proefj...
Lees verder
Artikel

Geur van zogende moeders is opwindend

brein We wisten al dat feromonen, subtiele menselijke geurstoffen, de menstruatiecyclus van vrouwen ...
Lees verder
Artikel

Hoe ziet de ideale werkplek eruit?

Ramen die niet open kunnen, lawaai en overal om je heen collega’s: we worden er doodongelukkig van...
Lees verder
Artikel

6 manieren om minimalistisch te leven

Je zekerheid en status inruilen voor een vrijer bestaan, deze zes geinterviewden deden het. Van wone...
Lees verder
Kort

Stinkende gezinsleden

ontwikkeling We kunnen de geur van onze familieleden wel herkennen, maar vinden die niet lekker. Dit...
Lees verder
Artikel

Douchen in het donker…

Een groot deel van ons leven verspillen we aan routinematige handelingen. Zonde, want we kunnen de h...
Lees verder