Wellust in het warenhuis

KOOPGEDRAG Bij het betreden van een warenhuis, stap je in een wereld van sensuele verleiding. In de wintermaanden voelt het binnen nog behaaglijker warm dan anders, stralen de lampen gedempter, ruiken de parfums sterker, voelen de fluwelen stoffen nog zachter aan. Deze lichamelijke sensaties van luxe en weldaad zijn belangrijke redenen om te gaan shoppen. […]

KOOPGEDRAG

Bij het betreden van een warenhuis, stap je in een wereld van sensuele verleiding. In de wintermaanden voelt het binnen nog behaaglijker warm dan anders, stralen de lampen gedempter, ruiken de parfums sterker, voelen de fluwelen stoffen nog zachter aan. Deze lichamelijke sensaties van luxe en weldaad zijn belangrijke redenen om te gaan shoppen.

Uit onderzoek blijkt dat mensen shoppen uit verschillende behoeften. Naast een verstandelijke behoefte aan informatie verzamelen, een sociale behoefte aan interactie en gezelligheid, is er de behoefte aan veiligheid, comfort en zintuiglijke gewaarwordingen.

Deze zintuiglijke waarnemingen – de achtergrondmuziek, het licht, de warmte, het aanraken – blijken het opwindingsniveau te verhogen, wat shoppers een goed gevoel geeft. Dit zal vooral herkenbaar zijn voor vrouwen.

Psychologe Carien Karsten deed dit najaar onderzoek naar koopgedrag tijdens de Drie Dwaze Dagen in de Bijenkorf, en ontdekte dat de traditionele sekseverschillen nog niet zijn verdwenen.

vrouwen

Vrouwen zijn emotie-shoppers: ze versterken er hun goede stemming mee. Ze genieten van het kijken in etalages, van het treuzelen, het betasten, vergelijken, het jezelf verwennen.

50 procent neemt tijdens het winkelen iets mee wat ze niet nodig heeft: lippenstift en andere make-up of huidverzorging, cadeautjes, lingerie, truffels, taart of koekjes, overhemd voor hem.

66 procent koopt

Log in om verder te lezen.
auteur

Heleen Peverelli

» profiel van Heleen Peverelli

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Tijd is geen geld

Geld heeft weinig effect op ons geluksgevoel, weten psychologen al een poos. Wat maakt dan wél gelu...

Lees verder
Branded content

6 onmisbare tips voor een gezond lang leven

Goed eten en genoeg bewegen, iedereen weet dat je daarmee gezond oud kan worden. Maar welke stappen ...

Lees verder
Artikel

Dromendagboek

Van dromen valt veel te leren. Zet de nachtelijke avonturen van je kind op papier en praat er samen ...

Lees verder
Artikel

Experiment: Kraak noch smaak

Lees verder
Verhaal

Zo maakt geld wél gelukkig: adviezen van hoogleraar Ap Dijksterhuis

Lees verder
Artikel

Temperatuur reguleert smaak

Lees verder
Column

Echte groei en bloei

Lees verder
Artikel

De verborgen betekenis van geld

Lees verder
Artikel

Douchen in het donker…

Lees verder