De vraag
Ik heb moeite met mijn beste vriendin
Sinds mijn beste vriendin single is, krijgt ze veel aandacht van mannen. Ook mijn partner lijkt onder de indruk van haar te zijn. Dat maakt me onzeker; ik tob dagelijks over mijn uiterlijk en persoonlijkheid. Vroeger had ik dat niet. Ik wil onze vriendschap niet opgeven uit onzekerheid. Ik gun haar alle geluk, maar merk toch dat ik afstand wil nemen. Groeien we uit elkaar?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Het lijkt me te vroeg voor de conclusie dat u uit elkaar groeit. Wat gebeurt er precies? Is uw vriendin, uit eenzaamheid, druk bezig te tonen dat ze de moeite waard is? Of heeft ze echt een nieuw, vrij zelfvertrouwen?
Als ze eigenlijk eenzaam is, probeer dan de ontstane afstand te overbruggen om haar te helpen. Als ze echt vol zelfvertrouwen is en u eigenlijk jaloers op haar bent, is het tijd voor zelfreflectie.
Dat pijnlijke gevoel van afgunst kan leiden naar inzicht in verborgen verlangens: op welke manier zou u zelf avontuurlijker willen zijn of meer indruk willen maken? Dat kan van alles zijn, van een ander kapsel tot een spannend festivalbezoek of een uitdagende nieuwe baan. Bij deze zoektocht naar avontuur wil uw vriendin misschien wel helpen.