De vraag
Mijn zoon reageert heftig op bepaalde geluiden
Beste Ursela,
De vraag die ik wil stellen betreft mijn oudste zoon van tien jaar. Hij zit in groep 6, doet het erg goed op school en heeft een normaal sociaal leven (vrienden, sport, e.d.). Hij heeft echter een groot probleem met bepaalde geluiden: het legen van een grote glascontainer en een auto die met piepende banden wegrijdt. Op zulke momenten reageert hij vrij heftig. Als de glascontainer geleegd moet worden en hij komt er net aan op de fiets, dan wil hij er niet voorbij, maar stopt en gaat staan wachten tot het voorbij is.
Afgelopen week zijn we met ons gezin een eindje gaan fietsen. We moesten bij een kruising voor het stoplicht wachten. Ander verkeer had groen licht en toen trok een auto met piepende banden op. Hij kneep heel hard in de handrem, begon te huilen en zei: ‘Ik kan hier niet tegen’ en ‘ik ga daar nooit meer naar toe’.
Het is ook al eens gebeurd dat hij door piepende banden ineens wegrende en zichzelf begon te knijpen. Dat knijpen deed hij om zich af te leiden, vertelde hij later. De weg was toen afgezet i.v.m. braderie, maar ik moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren als er gewoon verkeer had gereden.
Hij heeft een gehoortest gehad en hier is niets bijzonders uitgekomen. Enerzijds denk ik: ‘Stel je niet aan’. Ik voel me daar meteen schuldig over, terwijl ik aan de andere kant ook zo veel medelijden met hem heb. Wij weten niet hoe we hier mee om moeten gaan.
Ik begrijp echt wel dat bepaalde geluiden heel vervelend kunnen zijn, maar de manier van reageren vind ik zo heftig (en beangstigend). Op het moment dat het gebeurt is het heel moeilijk om tot hem door te dringen. Het gebeurt niet wekelijks; het is het afgelopen jaar een paar keer gebeurd. Zou je ons wat tips kunnen geven hoe wij hem hierin het beste kunnen helpen? Wat kunnen we wél doen en wat beter niet?
Vriendelijke groet,
Arjo

Het advies
Beste Arjo,
Hartelijk dank voor je vraag om advies. Als ouder wil je natuurlijk alleen maar het beste voor je zoon. Het doet je dan ook zeker pijn om te zien dat je kind zo heftig reageert op specifieke geluiden.
Graag wil ik je helpen. Echter, helaas kan ik je maar één raad geven. Hoezeer ik je ook meerdere tips zou willen geven, lijkt het mij echt het beste om met je huisarts een afspraak te maken. Hij/zij zal kunnen beoordelen of je zoon begeleiding/professionele ondersteuning nodig heeft. Steun die je zoon alleen maar ten goede zal komen.
Arjo, ik hoop ten zeerste dat jullie snel een oorzaak zullen vinden én dat de remedie nabij is.
Veel succes en sterkte gewenst en hartelijk groet,
Ursela van Stekelenburg