De vraag
Mijn zoon draagt vrouwenkleding
Ik heb al een paar keer gemerkt dat mijn zoon (13) ondergoed en panty’s van mij in zijn kast heeft verstopt. Ook vond ik een zwemtas met een badpak van mij. Trekt mijn zoon vrouwenkleding aan omdat hij daar opgewonden van wordt? Is dat normaal voor een puber? Hoe moeten we hiermee omgaan?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Seks en alles wat daaraan doet denken kan vreselijk spannend zijn als je 13 bent. Dus ja, het gedrag van je zoon is normaal voor een puber. Even normaal als gluren naar aantrekkelijke klasgenoten, fantaseren, zelfbevrediging en pornoplaatjes.
Misschien heeft hij spannende lol of is hij vreselijk van slag over dat ondergoed. Misschien betekent het méér en staat hij aan het begin van een zoektocht naar travestie, een fetish of verwarring over gender. Dat weet je als ouder niet en hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet.
Mijn advies is om een langetermijndoel voor ogen te nemen in de relatie met jullie zoon. Dat doel is niet om zijn huidige seksualiteit te problematiseren of ‘op te lossen’ door er expliciet over te willen praten of je zorgen te uiten. Het doel zou moeten zijn: een gesprekssfeer kweken die ertoe leidt dat hij nu en in de toekomst bij jullie terecht durft als hij vragen heeft of iets wil delen.
Die vertrouwdheid creëer je niet in één gesprekje, dat vraagt vasthoudendheid en kleine stapjes. Laat zien dat je openstaat voor gesprek, laat merken dat opwinding en seks en de verwarring daaromheen bespreekbaar zijn, vertel iets over je eigen puberteit. De inhoud is minder belangrijk dan de vanzelfsprekendheid.