De vraag
Mijn vriend is actief op datingsites
Geachte heer Van Zessen,
In het kort; Ik ben een vrouw van in de veertig en heb sinds drie jaar een latrelatie (wij wonen 150 km uit elkaar). In het begin was onze relatie onstuimig, ook seksueel. We vonden elkaar op veel terreinen, met veel gedeelde interesses en humor! Overigens was mijn vriend al meteen ook erg claimend.
Na twee maanden ontdekte ik dat hij nog steeds op allerlei datingsites actief was. Dit heeft hij voor zover mogelijk ontkent, we hebben toen enkele maanden geen contact gehad. Maar dat contact is weer aangetrokken. Ondanks zijn verzekering dat het niet zo was, bleef hij op die sites actief. Ons seksleven is in de loop van dat eerste jaar al snel minder geworden.
De laatste twee jaar raakt hij mij niet meer aan, en dit is onbespreekbaar. (want hij heeft zoveel problemen). Ondertussen vind ik mailtjes waarin hij zichzelf aanprijst als een man met een grote seksdrive… Bizar. Inmiddels durf ik me in zijn bijzijn niet meer uit te kleden, ik heb afschuw gekregen van mijn lichaam.
We zijn nog samen omdat het ‘verder’  overwegend heel gezellig is. Is deze man seksverslaafd? Is er nog een weg terug? Of betekent bij hem blijven dat ik nooit meer seks zal hebben… Hoe kan het dat ik zo aan deze man blijf vasthouden?
groeten van Maud

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Geachte Maud,
Dat je vriend een grote seksdrive denkt te hebben lijkt me correct - daar heb je zelf volop van geprofiteerd toen je nog nieuw en veroverbaar was. Nieuw en veroverbaar ben je niet meer en daarmee is zijn seksuele repertoire kennelijk uitgeput.
Hij is oneerlijk en bedriegt je seksueel, dus hij is misschien wel seksverslaafd en heeft in elk geval nooit geleerd om intimiteit en liefde in seks te vertalen. Grote kans dat hij met het daten niet vindt wat hij nodig heeft. Even belangrijk lijkt me de vraag of jij bij deze man krijgt wat je nodig hebt. Wat zegt het over jouw zelfwaardering en zelfrespect dat jij genoegen neemt met zijn gedrag?
vriendelijke groet,
Gertjan van Zessen
• Dr. G. van Zessen (1963) is psycholoog en seksuoloog. Hij heeft een eigen praktijk (www.vanzessen.com) en is mede-eigenaar van een consultancy bureau (PACE Consultants, gevestigd in Soest en Lunteren).
Meer lezen?
G. van Zessen, Seksverslaving; begrijpen en veranderen, uitgeverij SWP, 2009.