De vraag
Mijn vriend heeft al een paar jaar bindingsangst
Beste Liselotte,
Mijn vriend en ik hebben al een paar jaar een latrelatie. We hebben samen hele leuke momenten. Maar soms krijgt hij last van bindingsangst als we het hebben over de toekomst. Hij heeft ook nog het een en ander te verwerken uit het verleden (bang om weer te falen?).
Hij heeft periodes dat hij erg op zichzelf wil zijn, wat dan betekent dat we geen/weinig contact hebben. Het ligt niet aan mij, ik ben in zijn ogen een topvrouw (in goede momenten misschien wel de ware…), maar toch doet hij af en toe zo. Ik denk echt dat we bij elkaar horen. Maar hoe moet/kan ik het beste omgaan met zijn gedrag, zijn buien?
Groet, H

Het advies
Beste H.,
Als jullie al een paar jaar een LAT-relatie hebben en hij nog steeds last heeft van bindingsangst, moet ik je helaas teleurstellen. Helaas is de kans groot dat dit niets gaat worden. Mijn advies? Je vindt het misschien niet leuk, maar mijn advies is om ofwel met hem in relatietherapie te gaan (zie bijv. www.coachingenrelatietherapie.nl) om te kijken of hij over zijn bindingsangst kan komen, of een nieuwe man te zoeken (zie bijv. www.mens-en-relatie.nl).
En anders zul je moeten accepteren dat de relatie blijft zoals hij nu is. Sorry dat ik met zo'n nare boodschap moet komen, maar ik zeg het maar gewoon zoals het is. Ik wens je heel veel sterkte met je keuze.
Met vriendelijke groet,
Liselotte Visser
Liselotte Visser is relatietherapeut en psycholoog.
Neem een kijkje op haar sites: