De vraag

Mijn stagebegeleider is verbaal agressief

Beste Ulrike,
Ik ben een stagiair, en ik ben ‘afstudeerder’ bij een bedrijf. Voor een onderdeel heb ik de hulp nodig van een persoon. Nu blijkt dat deze persoon mijn opdracht al heeft uitgevoerd (en trots is op het resultaat). Maar het bedrijf heeft besloten om er toch nog een afstudeerder op te zetten.

In zijn houding naar mij toe merk ik dat hij niet blij is met mijn ideeën voor deze opdracht. Zijn benadering naar mij toe is heel agressief (verbaal). Terwijl ik volgens mijn begeleider juist naar hem toe moet met vragen, gaat hij mij juist uittesten om mij onderuit te halen.

Ik zie er hierdoor tegenop om naar hem toe te gaan, maar ik heb hem voor de komende twee weken toch nodig. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Groeten, R.

Het advies

Beste R.,

Heel bekend, jouw probleem: de oude rot in het vak die alles al weet of denkt te weten en de jonge hond die het wil leren en zelf misschien eigenwijze ideeën heeft. Maar nog steeds vervelend voor jou. In jouw geval gaat het vooral om open communiceren en duidelijkheid.

    1. 1. Als ik het goed begrijp geeft je bedrijf jou een opdracht die al is uitgevoerd. Waarom krijg jij de opdracht? Met welke achtergrond? Zijn ze niet tevreden met de eerste uitvoering? Willen ze nieuwe ideeën. Willen ze jou alleen wat laten werken naar het motto ‘dit is veilig want we hebben in ieder geval al resultaat?’. Ik zou eerst met de opdrachtgever ophelderen ‘waarom’ zij jou dit laten doen en met welk doel.

Wat is het doel van de opdracht?

    1. 2. Het is de verantwoordelijkheid van het bedrijf om het doel en de bedoeling van de stageopdracht naar hun medewerker(s) te communiceren. Het bedrijf moet verduidelijken waarom jij dit komt doen en hoe dat (al dan niet) samenhangt met de begeleider. En het bedrijf moet hem motiveren jou te helpen.

Misschien kun jij je voorstellen hoe het aan zijn kant voelt: je werkt er al lang, je hebt net iets gedaan waar je trots op bent – en opeens stuurt iemand een stagiair langs om het over te doen! Waarschijnlijk heeft zoiets onzekerheid als gevolg en vanuit onzekerheid komt frustratie en boosheid.

Alleen is het niet handig dat tegen jou te richten. Beter zou hij het gesprek met het bedrijf aan moeten gaan met zijn kennis over de achtergronden van deze opdracht aan jou. Ergernis en teleurstelling over de gang van zaken van zijn kant kunnen ook beter tussen hem en het bedrijf uitgesproken worden.

Dus verzoek de opdrachtgever het doel van de stageopdracht en de randvoorwaarden met hun betrokken medewerkers te bespreken. Misschien heeft men deze twee zaken al gedaan, maar onderzoek of dat voldoende helder en duidelijk is gebeurt.

Bespreek het probleem

    1. 3. Bespreek met de andere persoon jullie samenwerking. Wees daarbij non-verbaal vriendelijk en maak contact. Ook al is de ander agressief, als je boos terug doet komt er spanning en strijd. Probeer in ik-vorm en vanuit jouw positie duidelijk te maken wat je onzeker maakt en wat je vervelend vindt.

Luister vervolgens ook naar hem, stel veel vragen: hoe is dat voor hem, hoe ziet hij jou, wat wil hij graag van jou etc. Als hij graag autoritair doet en de expert uithangt is hij zeker gevoelig voor complimenten! Spreek uit hoezeer je waardeert wat hij al kan en wat je kunt leren. Want angst voor contact helpt je niet om te leren.

Maak ook duidelijk waar het jou om gaat: ervaring opdoen, een goede stageopdracht, samenwerking etc… Laat hem daarbij ruimte voor ergernis en wees mild op emoties. Denk eraan – in een paar weken ben jij er in ieder geval vanaf. Maar vaak genoeg klaart zo’n gesprek de lucht.

Meer weten over dit thema? Bekijk Werk
Deel dit artikel:
27 mei 2008 | Laatst gewijzigd op 27 juli 2020

Lees ook deze artikelen

Zij kibbelt, hij wordt stil
Artikel

Zij kibbelt, hij wordt stil

Waar vechten stellen over, wie begint er meestal en wie blijft het langste boos? Een onderzoek naar ruziegedrag binnen relaties.
Skip de winterdip. Maar hóe dan?
Branded content

Skip de winterdip. Maar hóe dan?

Koud, nat en grauw buiten? Om te voorkomen dat je er down van wordt, is er in de winter (en ook al in de herfst) werk aan de winke...
De stress voorbij
Kort

De stress voorbij

Wie lijdt aan kanker heeft onvermijdelijk stress. Toch is het belangrijk om die op termijn hanteerbaar te maken, want chronische s...
De stress voorbij
Kort

De stress voorbij

Wie lijdt aan kanker heeft onvermijdelijk stress. Toch is het belangrijk om die op termijn hanteerbaar te maken, want chronische s...
‘Ze begrijpt me ook nóóit!’
Kort

‘Ze begrijpt me ook nóóit!’

Boosheid kan gezond zijn voor de ontwikkeling van pubers, ontdekte ontwikkelingspsychologe Anna Lichtwarck-Aschoff. Ze liet puberd...
Help, moet ik nu meppen? Op cursus conflicten aangaan
Artikel

Help, moet ik nu meppen? Op cursus conflicten aangaan

Elke maand doet Psychologie Magazine een training op het gebied van persoonlijke ontwikkeling.
Esther Perel: ‘We moeten eerlijke gesprekken leren voeren’
Interview

Esther Perel: ‘We moeten eerlijke gesprekken leren voeren’

Esther Perel gelooft niet in makkelijke oplossingen voor relatieproblemen: het vergt veel om een goed koppel te zijn.
Hoe zorg ik dat mijn collega haar werk afmaakt?
Advies

Hoe zorg ik dat mijn collega haar werk afmaakt?

Beste Jolet Mijn collega maakt haar taken niet af. Stipt op tijd trekt ze haar jas aan om weg te gaan, terwijl anderen nog aan het...
Kinderen van ruziënde ouders
Kort

Kinderen van ruziënde ouders

Veel kinderen hebben te lijden onder huiselijk geweld tussen de ouders. Ze voelen zich schuldig, hebben een laag zelfbeeld, slapen...
Terug naar het samengevoel
Artikel

Terug naar het samengevoel

Is er nog tijd voor echte gesprekken als je met z’n tweeën een gezin runt? Journaliste Minka en haar man gunnen zichzelf een la...
7439