De vraag

Mijn stagebegeleider is verbaal agressief

Beste Ulrike,
Ik ben een stagiair, en ik ben ‘afstudeerder’ bij een bedrijf. Voor een onderdeel heb ik de hulp nodig van een persoon. Nu blijkt dat deze persoon mijn opdracht al heeft uitgevoerd (en trots is op het resultaat). Maar het bedrijf heeft besloten om er toch nog een afstudeerder op te zetten.

In zijn houding naar mij toe merk ik dat hij niet blij is met mijn ideeën voor deze opdracht. Zijn benadering naar mij toe is heel agressief (verbaal). Terwijl ik volgens mijn begeleider juist naar hem toe moet met vragen, gaat hij mij juist uittesten om mij onderuit te halen.

Ik zie er hierdoor tegenop om naar hem toe te gaan, maar ik heb hem voor de komende twee weken toch nodig. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Groeten, R.

Het advies

Expert

Ulrike Wild

Beste R.,

Heel bekend, jouw probleem: de oude rot in het vak die alles al weet of denkt te weten en de jonge hond die het wil leren en zelf misschien eigenwijze ideeën heeft. Maar nog steeds vervelend voor jou. In jouw geval gaat het vooral om open communiceren en duidelijkheid.

    1. 1. Als ik het goed begrijp geeft je bedrijf jou een opdracht die al is uitgevoerd. Waarom krijg jij de opdracht? Met welke achtergrond? Zijn ze niet tevreden met de eerste uitvoering? Willen ze nieuwe ideeën. Willen ze jou alleen wat laten werken naar het motto ‘dit is veilig want we hebben in ieder geval al resultaat?’. Ik zou eerst met de opdrachtgever ophelderen ‘waarom’ zij jou dit laten doen en met welk doel.

Wat is het doel van de opdracht?

    1. 2. Het is de verantwoordelijkheid van het bedrijf om het doel en de bedoeling van de stageopdracht naar hun medewerker(s) te communiceren. Het bedrijf moet verduidelijken waarom jij dit komt doen en hoe dat (al dan niet) samenhangt met de begeleider. En het bedrijf moet hem motiveren jou te helpen.

Misschien kun jij je voorstellen hoe het aan zijn kant voelt: je werkt er al lang, je hebt net iets gedaan waar je trots op bent – en opeens stuurt iemand een stagiair langs om het over te doen! Waarschijnlijk heeft zoiets onzekerheid als gevolg en vanuit onzekerheid komt frustratie en boosheid.

Alleen is het niet handig dat tegen jou te richten. Beter zou hij het gesprek met het bedrijf aan moeten gaan met zijn kennis over de achtergronden van deze opdracht aan jou. Ergernis en teleurstelling over de gang van zaken van zijn kant kunnen ook beter tussen hem en het bedrijf uitgesproken worden.

Dus verzoek de opdrachtgever het doel van de stageopdracht en de randvoorwaarden met hun betrokken medewerkers te bespreken. Misschien heeft men deze twee zaken al gedaan, maar onderzoek of dat voldoende helder en duidelijk is gebeurt.

Bespreek het probleem

    1. 3. Bespreek met de andere persoon jullie samenwerking. Wees daarbij non-verbaal vriendelijk en maak contact. Ook al is de ander agressief, als je boos terug doet komt er spanning en strijd. Probeer in ik-vorm en vanuit jouw positie duidelijk te maken wat je onzeker maakt en wat je vervelend vindt.

Luister vervolgens ook naar hem, stel veel vragen: hoe is dat voor hem, hoe ziet hij jou, wat wil hij graag van jou etc. Als hij graag autoritair doet en de expert uithangt is hij zeker gevoelig voor complimenten! Spreek uit hoezeer je waardeert wat hij al kan en wat je kunt leren. Want angst voor contact helpt je niet om te leren.

Maak ook duidelijk waar het jou om gaat: ervaring opdoen, een goede stageopdracht, samenwerking etc… Laat hem daarbij ruimte voor ergernis en wees mild op emoties. Denk eraan – in een paar weken ben jij er in ieder geval vanaf. Maar vaak genoeg klaart zo’n gesprek de lucht.

Meer weten over dit thema? Bekijk Werk
Deel dit artikel:
27 mei 2008 | Laatst gewijzigd op 27 juli 2020

Dit vind je misschien ook interessant

Verhaal

Lessen van de apenrots – wat je moet weten in de kanto...

Een apengroep heeft veel weg van een ideaal bedrijf. ‘Projectteams’ zijn er goed georganiseerd, ...
Lees verder
Verhaal

Lessen van de apenrots – wat je moet weten in de kanto...

Een apengroep heeft veel weg van een ideaal bedrijf. ‘Projectteams’ zijn er goed georganiseerd, ...
Lees verder
Branded content

Hechting: hoe geef je je kind een stevige basis?

Opgroeien in een veilige en liefdevolle omgeving is belangrijk voor een kind. Het zorgt ervoor dat j...
Lees verder
Branded content

Hechting: hoe geef je je kind een stevige basis?

Opgroeien in een veilige en liefdevolle omgeving is belangrijk voor een kind. Het zorgt ervoor dat j...
Lees verder
Artikel

3 redenen om dit boek over liegen te lezen

'Wat zit je haar goed!' is het nieuwe boek van Annemiek van Kessel. Het bevat 69 vragen over liegen ...
Lees verder
Artikel

3 redenen om dit boek over liegen te lezen

'Wat zit je haar goed!' is het nieuwe boek van Annemiek van Kessel. Het bevat 69 vragen over liegen ...
Lees verder
Artikel

Online vergaderen: zo werkt het wél

Offline of, zoals we nu wel moeten, online: de meeste mensen zijn niet zo dol op werkoverleggen. Maa...
Lees verder
Artikel

Eerste hulp bij arbeidsconflicten

Een conflict met een collega of manager kan het plezier in je werk flink vergallen. Welke stappen ku...
Lees verder
Artikel

Relaties: verliefd, verloofd, gescheiden

Een tweede huwelijk duurt korter dan het eerste. Mensen leren niet zoveel van hun fouten en kijken n...
Lees verder
Kort

Meer relatiegeluk in 10 minuten

Pak pen en papier en zorg dat je de komende tien minuten niet wordt gestoord.
Lees verder
Artikel

Zij kibbelt, hij wordt stil

Waar vechten stellen over, wie begint er meestal en wie blijft het langste boos? Een onderzoek naar ...
Lees verder
Interview

Esther Perel: ‘We moeten eerlijke gesprekken leren voe...

Esther Perel gelooft niet in makkelijke oplossingen voor relatieproblemen: het vergt veel om een goe...
Lees verder
7439