De vraag
Mijn puber plast in bed
Dag Emmeliek,
Ik heb met mijn dochter van 16 jaar, 4 gymnasium, een goede band. Ze komt bij me uithuilen, is vaak fysiek moe, plast nog in bed. Heeft afgelopen schooljaar vier maanden niet goed gefunctioneerd door de ziekte van Pfeiffer. Nu weer gescheurde kruisband. Maakt mestvaalt van haar kamer. Ik mag er niks over zeggen.
Ik vind het heel moeilijk te accepteren dat ze zo’n puinhoop maakt van haar kamer. Akelig natuurlijk dat ze nog steeds incontinent is (ze logeert wel regelmatig bij vriendinnen). Zou er een verband kunnen bestaan tussen de onwaarschijnlijke zooi die ze maakt en haar incontinentie? Is er iets met grenzen?
Ze is tegen hoogbegaafdheid aan en ik wil haar graag een stuk eigen verantwoordelijkheid geven, maar ik merk regelmatig dat ze niks aan haar kamer doet. Doorweekte matras, bergen kleding voor het bed, nooit opgeruimde kamer. Ik mag haar niet helpen. Ik laat haar kamer af en toe schoonmaken door onze hulp, dat vindt ze wel goed. Plaswekker hielp enkele maanden, maar niet definitief.
Verder accepteer ik het dat ze vaak spijbelt, omdat ze ondanks het missen van veel lessen, sinds de Pfeiffer, toch hoge cijfers scoort. Ik geef haar daar een stuk eigen verantwoordelijkheid in en dat lijkt ze te waarderen en aan te kunnen.
Vriendelijke groet,
Eva

Het advies
Beste Eva,
De ziekte van Pfeiffer, een gescheurde knieband, het spijbelen en incontinent zijn, zorgen ervoor dat je als moeder voortdurend met haar in de weer bent. Je bent haar redding in veel opzichten. Het enige verband dat ik tussen rotzooi en incontinentie zie, is het feit dat je dochter zonder deze hachelijke situaties veel minder aandacht van jou zou krijgen.
Ze verliest in zekere zin als ze zindelijk zou zijn en de rotzooi opruimt jouw persoonlijke aandacht en tijd. Is er misschien gaandeweg een soort patroon ontstaan waarbij je vaker voor haar in de bres bent gesprongen? Wellicht ook omdat ze hoogbegaafd is? Of is ‘het er voor haar zijn gevoel’ juist door de ziekte van Pfeiffer en de knieblessure ontstaan?
Vaak zie je dat vriendinnen afhaken, ze houden het niet vol om steeds contact te houden met iemand die ziek is. Heb je dat wellicht voor haar willen opvangen? Alles draait zoals je al aangeeft om haar eigen verantwoordelijkheid.
Bespreek dat er voor jou 2 punten belangrijk zijn: het doorweekte matras en de bergen kleding voor het bed. Vertel dat het voor jou een bron van ergernis is en dat het je vooral veel tijd kost. Zeg dat je niet weet hoe je het moet oplossen? Doe een beroep op haar en zeg dat je daar deze week op terug komt.
Wellicht komt zij zelf met de plaswekker-methode. Deze aanpak vergt alleen best veel motivatie en volharding, dus kijk wat ze van jou of anderen nodig heeft om het opruim- en incontinentieprobleem echt op te lossen.
Met vriendelijke groet,
Emmeliek Boost
• Emmeliek Boost is pedagoge en initiatiefneemster van de Opvoeddesk, een onafhankelijk bureau voor opvoedingsvragen.
• Meer lezen?
Emmeliek Boost, Opvoeden, geniet ervan, Kosmos, € 19,95. Alleen nog verkrijgbaar via de Opvoeddesk.