De vraag
Mijn overleden vader verschijnt in mijn dromen
Beste Ada,
Ongeveer zes maanden geleden is mijn vader overleden. In een van mijn eerste dromen over mijn overleden vader wandelden mijn twee zussen en ik, vergezeld door een soort gids, met mijn vader. De gids gaf aan dat we niet naar een soort van kasteel of kerk op een heuveltje mochten. Waarom is niet duidelijk.
Mijn overleden vader wandelde naast mij en gaf mij een handvol kleine steentjes, een stuk of vijf of zeven. Geen gekleurde halfedelsteentjes, maar wat donker gekleurde steentjes. Mijn vader was geoloog van beroep en verzamelde wel stenen of fossielen. Later wandelde mijn vader weg met mijn ene zus en ik vroeg aan mijn andere zus hoe dit nu eigenlijk kon. Want papa was toch overleden?
Ik vraag mij af waar de steentjes voor staan. Ik las ergens op een website over dromen uitleggen dat dit duidt op komende problemen. Die zijn er inderdaad wel gekomen. Maar je kunt de droom juist ook positief uitleggen, want de dromen over mijn overleden vader waren niet naar en mijn vader hechtte juist veel waarde aan steentjes als geoloog. En voordat ik de droomuitleg las, waardeerde ik de droom juist als prettig.
Groeten van Jose van den Berg

Het advies
Hallo Jose,
Laat je inderdaad nooit je goede gevoel over je droom afpakken! Daarnaast is het bij alle dromen zinvol om bij je eigen gevoel te blijven, want juist dát vertelt veel over een droom. Had je je verdrietig gevoeld in je dromen, dan was je bezig om het gemis van je vader en je verdriet over zijn overlijden te verwerken.
De betekenis van dromen over overledenen
Maar jij voelt je goed in je dromen over je overleden vader. Waarschijnlijk heb je je verdriet op dit moment deels verwerkt. Of is er naast je verdriet ruimte voor iets anders. De droom die je beschrijft gaat over je ‘innerlijke’ vader, de vader die onlosmakelijk deel van jou is. Met de steentjes neem je iets essentieels van hem mee in wie je bent en de manier waarop je in het leven staat.
Wat je in gedachten zou kunnen doen: hem bedanken voor de steentjes en hem vertellen dat je ze goed zult bewaren of wat je ermee zou willen doen. Wil je meer weten over de bijzondere rol van gidsen en helpers in dromen, dan zou je hoofdstuk 11 uit mijn boek ’Dromen’ (Spectrum, Utrecht, 2008) eens kunnen lezen.
Omgaan met het verlies van je overleden vader
Ook belangrijk in je droom is je zus: zij gaat mee en jij niet. Je zou je gevoelens eens nader kunnen bekijken: hoe sta je tegenover deze zus? Had je graag met je zus en vader mee willen gaan in je droom, of juist niet?
Zo ja: staat zij in jouw beleving ‘dichter’ bij je vader dan jij? Of heeft ze iets dat jij graag zou willen hebben? Zo nee: wellicht staat ze voor iets dat jij liever wilt vermijden. Of misschien denk je – al dan niet terecht – dat ze het moeilijk vindt om te gaan met het verlies van jullie vader.
Hartelijke groet,
Ada de Boer
Ada de Boer, psycholoog en deskundige op het gebied van dromen, is auteur van diverse boeken.