De vraag
Mijn moeder belt me aangeschoten op
Mijn moeder drinkt erg veel. Hoewel ik het daar niet mee eens ben, bemoei ik me er niet mee. De laatste tijd heb ik er veel last van dat ze me ’s avonds opbelt in niet geheel nuchtere toestand. Ik durf niet tegen haar te zeggen dat ik haar na zes uur ’s avonds niet meer wil spreken. Maar bellen met een aangeschoten moeder is echt heel vervelend. Of moet ik doen alsof we een normaal gesprek voeren?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
U kunt overwegen om de telefoon niet op te nemen als uw moeder ’s avonds laat belt. Of u kunt het gesprek beëindigen zodra u merkt dat uw moeder traag, langdradig of overdreven emotioneel is. Het lastige is dat dronken mensen altijd ontkennen dat ze dronken zijn. Zeg dus niet ‘Ik hang op want je bent aangeschoten’, maar liever ‘Laten we hier een andere keer over doorpraten, als de emoties wat geluwd zijn’ of ‘Als je niet naar me luistert, wil ik niet verder praten’. Misschien is het nog het makkelijkst uw grens aan een tijdstip te verbinden, zoals u al bedacht.
Ik raad u aan om te doen wat u zelf wilt en wat het beste past. U heeft alle recht om te laten weten dat er een grens is aan wat u wilt tolereren. Het trekken van zo’n grens zal bovendien nuttig zijn om de relatie tussen u en uw moeder zo goed mogelijk te houden.