De vraag
Mijn kleuter wil niet bij andere kinderen spelen
Wim, wat moet ik doen om mijn dochter van 4,5 met en bij andere kinderen te laten spelen? Ze is zo op zichzelf en het liefst bij ons thuis. Ik weet hoe belangrijk sociale contacten zijn maar hoe krijg ik haar daar aan? Hopelijk weet u raad.
Lotte

Het advies
Beste Lotte,
De grote vraag voor mij is hoezeer je dochter zich ‘verantwoordelijk’ voelt voor hoe het met haar moeder gaat. Een lastig thema in onze moderne cultuur is dat wij, als ouders, ons wel goed kunnen hechten aan onze kinderen maar dat los komen van de ouders voor kinderen heel moeilijk is. We zijn daar gewoon minder goed in. Een vader kan daar heel helpend in zijn, die kan iets aan doen met het kind zo dat het kind wat lossen komt van de moeder. Is zo’n vader er in jouw situatie?
Het erg op zichzelf zijn kan ook een ’trekje’ van je dochter zijn. Houdt dat goed in de gaten. Blijven je problemen met haar bestaan raadpleeg dan eens een deskundige.
Creëer vooral gelegenheden die uitnodigen tot sociaal gedrag. Nodig een leeftijdgenootje uit, een nichtje of buurmeisje, wat dan ook en blijf in eerste instantie een beetje in de buurt. Er is dan wat uitdaging. Belangrijk is ook hoe de geschiedenis van beide ouders is waar het gaat om sociaal gedrag.
Sterkte en een groet van,
Wim van Mulligen
Wim van Mulligen is psycholoog en psychotherapeut en heeft een eigen therapiepraktijk te
Voorschoten.
Neem een kijkje op zijn sites:
• www.lerenoverleven.org Leren over leven, contextueel trainer van hulpverleners en therapeuten
• www.orthoconsult.nl Ortho Consult, contextueel trainer van intern schoolbegeleiders en leerlingbegeleidersMeer lezen?
• Leren over Leven in loyaliteit, M. Michielsen, W. van Mulligen, L, Hermkens, Acco, Leuven/Voorburg
• Tussen thuis en School, W. van Mulligen, P. Gieles, A. Nieuwenbroek, Acco, Leuven/Voorburg
• Contextueel Leidinggeven in het onderwijs, A. Nieuwenbroek, P. Gieles, W. van Mulligen, Acco, Leuven/Voorburg (te verkrijgen: Ortho Consult, Hofstad 14, 5296 NK Esch)
• Kleine Psychologie voor School, W. van Mulligen, A. Nieuwenbroek, I. Mijland, Quirijn, Esch, (verschijnt in november 2009)