De vraag
Hoe ontstaat verlegenheid?
Beste mevrouw Dijkstra,
Weet u ook hoe verlegenheid ontstaat? Word je daarmee geboren? Ik geef mijn zoontje altijd genoeg bevestiging en complimentjes en stel echt geen al te hoge eisen aan hem. Ik zit nu toch te zoeken: wat heb ik verkeerd gedaan in de opvoeding?
Zou het verstandig zijn om hem iets te laten doen in een groepje met toneel/improvisatie/beweging? Ik merk dat als ik hem iets laat doen wat hij doodeng vindt, hij daar vrolijk en steviger uitkomt. Alleen dat ik hem als het ware ‘dwing’ om erheen te gaan voelt heel vervelend, al bedoel ik het goed.
Groetjes van Anna

Het advies
Pieternel Dijkstra
Omgaan met anderen
Beste Anna,
Verlegenheid is voor een (groot) deel een kwestie van karakter. De ene persoon is nu eenmaal meer op zichzelf gericht, terwijl de ander wat socialer is ingesteld. Natuurlijk kun je van vervelende ervaringen ook verlegen worden, bijvoorbeeld als je gepest wordt. Maar dat is niet nodig, sommige kinderen zijn uit zichzelf gewoon verlegen.
Iedere ouder maakt natuurlijk weleens fouten, maar dat zal een kind echt niet meteen verlegen maken. Dus zit daar niet te veel over in. Ik vind juist dat je het heel goed aanpakt. In het geval van je zoontje vind ik het inderdaad een goed idee om hem iets in een groep te laten doen – het maakt niet eens zoveel uit wat dat is – ook al heeft hij daar in eerste instantie geen zin in.
Verlegen mensen hebben namelijk de neiging om vervelende situaties uit de weg te gaan. Het gevolg: ze bijten nooit door de zure appel heen en blijven geloven dat die situatie eng is. Door ze juist wel aan te zetten/stimuleren of te ‘dwingen’, zoals jij het noemt, om iets te doen, moeten ze door de zure appel heen bijten. Daardoor leert je kind dat het toch niet zo erg is als hij dacht en durft hij de volgende keer weer meer.
Ik snap dat je het vervelend vindt om je kind op die manier te ‘dwingen’, maar het feit dat hij er sterker en vrolijker uitkomt, is het bewijs dat het wel degelijk goed voor hem is. Komt hij er banger uit dan hij erin ging, dan is het een ander verhaal. Ik vind dat je het heel goed aanpakt allemaal, ik wens je er dan ook veel sterkte mee.
Hartelijke groet,
Pieternel Dijkstra