De vraag
Mijn kind kan geen gezichtsexpressies lezen
Geachte heer Ekman,
Kort geleden is bij mijn dochter NLD (non-verbale leerproblemen) ontdekt. Belangrijk probleem daarbij is dat ze niet (goed) in staat is gezichtsexpressies te ontdekken. Welke therapie/tips kunt u aanraden om dit probleem te verminderen?
vriendelijke groet, E.

Het advies
Beste E.,
Op mijn website www.emotionsrevealed.com kunt u het een en ander lezen over de cd-rom The Subtle Emotion Expression Tool (SETT). Dit programma kent een leer- en een spelafdeling. Probeer deze cd-rom eens samen met uw dochter uit. Daarnaast zou u contact kunnen leggen met professor Simon Baron-Cohen van Cambridge in Engeland. Hij heeft meer materiaal in huis waarmee mensen kunnen leren om gezichtsuitdrukkingen te ‘lezen’. Succes!
(Meer info over Simon Baron-Cohen op www.autismresearchcentre.com
• Psycholoog Paul Ekman richtte zich aan het begin van zijn loopbaan op nonverbaal gedrag in het algemeen, maar al gauw werd hij expert op het gebied van de expressie en fysiologie van emotie in het bijzonder. Bij Uitgeverij Nieuwezijds verscheen zijn boek Gegrepen door emoties.
• Neem ook een kijkje op zijn site:
www.paulekman.com