De vraag
Mijn kind heeft weinig vrienden
Mijn dochter (12, groep 8) heeft twee vriendinnen. Als die niet beschikbaar zijn, verveelt ze zich vaak. Ze onderneemt niets om meer kinderen te leren kennen. Terwijl ze daar wel behoefte aan lijkt te hebben. Het is een lieve, sociale meid. Hoe kan ik haar helpen om wat meer initiatief te nemen?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
De eerste vraag die bij me opkomt is: heeft ze er zelf last van? Of gun jij als moeder haar meer contacten? Ik ben ook benieuwd of het altijd zo is geweest dat ze naast vaste vriendinnen weinig anderen zag. Of is het nieuw en past het niet bij haar?
Mensen zijn uniek in hun behoeften op het gebied van sociale interactie. Sommigen zijn van nature introverter en hebben misschien minder sociale contacten nodig om zich gelukkig en tevreden te voelen, terwijl anderen juist meer extravert zijn en meer vrienden willen.
Achterhaal eerst of je dochter zich prettig voelt bij hoe het nu is. Ik zou op een indirect moment (in de auto, tijdens het wandelen of samen koken) vragen: vind je het vervelend om alleen te zijn als je vriendinnen niet kunnen? Mis je andere leuke vrienden? Kun je daar mijn hulp bij gebruiken? Of is het oké?
Uiteraard kun je met je dochter meedenken als ze dat wil, bijvoorbeeld over hoe ze contacten kan leggen (na schooltijd, op een sportclub, et cetera). Praat er regelmatig over, zodat je kunt aanvoelen of het voor haar vervelend is. En zeker als ze straks op de middelbare school in een nieuwe klas komt.