De vraag
Mijn kind bijt andere peuters
Mijn dochter is net 3 en bijt andere kinderen. We dachten dat dit kwam doordat ze zich verbaal nog niet goed kon uitdrukken, maar ze bijt ook zonder aanleiding. Ze lijkt zich er niet van bewust dat het pijn doet. Ik heb geprobeerd haar dit uit te leggen; ik heb haar al gestraft als ze bijt en beloond als ze een dag braaf geweest is. Maar ze stopt er niet mee.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Bijten komt vaker voor bij peuters. Ze ontwikkelen een eigen wil, maar ze praten nog niet goed genoeg om zich te laten gelden en ze kunnen hun boosheid nog niet goed beheersen. De beste aanpak is om direct als ze bijt, streng te zeggen ‘Niet doen, dat doet pijn’ en haar weg te halen van het andere kindje. Zorg dat het bijten niet een manier wordt om extra aandacht te krijgen – sta er niet al te lang bij stil. Geef wél uw dochter dagelijks op een vast moment wat extra aandacht (los van het bijten dus).
Soms hangt bijten samen met een trage ontwikkeling op het gebied van taal of de omgang met andere kinderen. Maar als uw dochter daarin goed functioneert, zal het bijten vanzelf overgaan. Heb dus maar vertrouwen en houd rustig vol. Voor contact hierover met mede-ouders is deze site een aanrader: www.ouders.nl. //