De vraag
Mijn droombaan valt tegen
Ik (27) heb enorm hard gewerkt om mijn droombaan bij een internationaal bedrijf te bemachtigen. Maar nu ik die hebt, valt het me tegen. Ik voel mij niet gewaardeerd, zit niet op de juiste plek en krijg dat niet veranderd. Wat ik dan wel wil, weet ik ook niet.

Het advies
Expert
Nienke Wijnants
Loopbaan- en levensvragen
Een valkuil bij het nastreven van een droom is dat gedurende dit proces je verwachtingen over het einddoel irreëel kunnen worden. Een typisch geval van wat ze op social media expectations versus reality noemen: verwachtingen versus realiteit.
Het probleem zit ’m niet per se in de baan, maar in jouw verwachtingen daarover. Dat wil niet zeggen dat deze baan het wél voor je is, of dat je er moet blijven, maar wel dat je eerst je verwachtingen onder de loep moet nemen voordat je stappen onderneemt.
Dat begint met jezelf basisvragen stellen als: wat verwacht ik uit mijn werk te halen, naast een inkomen? Hoeveel tijd, aandacht en energie ben ik bereid erin te stoppen en wat verwacht ik daarvoor terug? Voel ik me financieel niet (voldoende) gewaardeerd, of krijg ik inhoudelijk te weinig positieve feedback?
Bespreek je twijfels en teleurstellingen vervolgens met een goede vriend, die kan je een spiegel voorhouden en vragen stellen waar jij zelf mogelijk niet aan denkt. Mocht je nog steeds niet duidelijk voor ogen hebben waar het wringt, dan kan een traject bij een loopbaancoach helpen. Wanneer je duidelijk hebt wat je precies wilt veranderen, is het tijd om het gesprek met je werkgever aan te gaan.
Zoek jij een loopbaancoach? Op Coachfinder.nl vind je binnen 2 minuten de beste match.