De vraag
Mijn dementerende moeder weigert hulp
Mijn moeder van in de 80 vertoont allerlei verschijnselen van dementie. Ze wil er echter niets van weten: ze aanvaardt geen hulp (behalve van een volgens ons niet te vertrouwen hulp in de huishouding – er verdwijnt geld), ze wil geen medisch onderzoek (ze weigert een geheugentest van de huisarts), enzovoort. Ze eet slecht, voornamelijk zoetigheid, en ze wordt steeds magerder. Ook ziet ze dingen die er niet zijn.
In feite kan mijn dementerende moeder niet meer zelfstandig wonen. Kun je, als een dementerende alle hulp weigert, alleen maar wachten tot het helemaal misgaat? Of heeft u tips om haar zover te krijgen hulp te aanvaarden? En wat voor soort huisvesting zou het beste zijn als iemand nog best veel heldere momenten heeft, maar toch al aan het afglijden is?
Alvast veel dank!

Het advies
Dit gedrag zien we vaak bij een beginnende dementie. Er is vaak achterdocht en weigerachtigheid om de problemen onder ogen te zien, daarom weigert een dementerende hulp. Het is toch zaak met haar hierover te spreken. Denk eraan om juist op de heldere momenten met haar in gesprek te gaan.
Je dementerende moeder bijstaan: tips
Om je dementerende moeder bij te staan kun je een aantal dingen doen. Vind allereerst een ingang om haar te begeleiden en goede ondersteuning te geven bij dingen die haar niet meer lukken. Praat daarna dan samen over het omgaan met beperkingen en moeilijkheden – houd dit zakelijk en praktisch.
In het algemeen moet je kennis te hebben van de persoon, het levensverhaal, de gewoontes en de eigenaardigheden: daarmee kun je de aanpak heel goed en precies afstemmen op de persoon. Daarmee kunt u uw dementerende moeder volgen in haar beleving, en niet te confronterend en sturend te zijn. Van daaruit kunnen de onderwerpen worden besproken die het zelfstandig wonen bemoeilijken.
Nog wat aandachtspunten:
• Pak één ding tegelijk aan.
• Wees geduldig en neem de tijd; voor uw moeder zal het ook een nieuwe interactie met u zijn, waarin ze vertrouwen moet krijgen.
• Bespreek het tijdig met de huisarts, die kent uw moeder ook.
Deze situatie zou opgelost kunnen worden door een dagstructuur aan te brengen. Dat vraagt om intensieve zorg. Zou u zelf een begin kunnen maken door regelmatig samen met uw moeder te eten? Als dit bevalt, kan ze gemotiveerd raken voor thuiszorg.
Over thuiszorg, dagopvang en begeleid wonen
Uw moeder lijkt me, op termijn, een dame voor een kleine groep of huis. Wellicht een klein (particulier) huis ergens, waar ze haar eigenheid kan behouden en waar ze met haar gedrag om kunnen gaan. Een huis waar ze inspelen op vertrouwen en veiligheid. Het lijkt mij niet nodig om haar (direct) in een gesloten omgeving op te nemen. Allereerst adviseer ik thuiszorg te proberen, en zo nodig dagopvang.
Lees ook ‘Help, mijn ouders worden oud!’