De vraag
Mijn baas is een controlfreak
Beste Jolet
Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe baan. Het hoort bij mijn taak om administratieve processen te optimaliseren. Ik vind echter dat mijn baas krampachtig probeert om het heft in handen te houden. Hij drukt afspraken waar ik niet achter sta erdoor, en hij staat niet open voor mijn bedenkingen. Hierdoor krijg ik veel te veel werk op mijn bord. Ook heb ik last van de afspraken die hij steeds wil vastleggen. Deze functie is helemaal niet zo zelfstandig als ik vooraf dacht. Hoe ga ik hiermee om?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Hier moet serieus gepraat worden over de inhoud van uw functie. Vraag uw baas wat zijn beeld is van uw taak: doen wat hij zegt of vernieuwingen aandragen. En leg hem uit dat u meer zelfstandigheid en tijd nodig hebt als hij wil dat de werkprocessen worden verbeterd. Het kan best zijn dat hij niet in de gaten heeft wat er gebeurt.
Het kan echter ook zijn dat u onvoldoende overtuigend bent geweest. U kunt niet verwachten dat uw baas doet wat u wilt zonder dat hij begrijpt waarom dat nuttig is. Een nieuwe werkwijze is tenslotte alleen goed als hij béter is dan de oude. Uw baas blijft natuurlijk de baas – u adviseert en hij beslist. Maak er daarom geen machtsstrijd van. Misschien kunt u de situatie veranderen door uw ideeën uitgebreider te onderbouwen?
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, november 2007