De vraag
Schuldgevoel over vruchtbaarheidsprobleem
Beste Odile,
Mijn man en ik hebben vorige maand gehoord dat de kans nihil is dat wij op natuurlijke wijze zwanger worden en gaan straks een traject van IVF ICSI in. Ik ben gezond en hij voelt zich schuldig dat ik straks zware behandelingen moet ondergaan. Waar moeten we in de communicatie naar elkaar op letten, zodat we in onze emoties niet uit elkaar groeien?
Groeten van Anoniem

Het advies
Beste……
Om te beginnen wat een naar bericht. Het is goed om wat tijd te nemen om de impact van dit nieuws door te laten dringen en het zal allerlei gevoelens met zich meebrengen, zowel bij jouw partner als bij jou. Over het algemeen hebben we de neiging nare of moeilijke gevoelens zoals schuldgevoel weg te praten, want wat moet of kun je nou met zo’n gevoel. Toch is het begrijpelijk dat dit gevoel bij een man in deze situatie opkomt. Hij kan er niets aan doen maar zijn fysieke situatie heeft grote impact ook op jouw leven.
Ik weet natuurlijk niet hoe jullie hierover communiceren maar wanneer gevoelens geen ruimte krijgen, gaan ze niet weg maar gaan ze ondergronds en spelen op die manier toch een rol in de dynamiek van jullie relatie. Nare gevoelens hoeven niet opgelost te worden maar vragen erkenning, even wat aandacht. Vaak werkt dit opluchtend en komt er daarna ruimte voor iets anders. Dus hoe meer jullie in staat zijn om jezelf en elkaar ruimte te geven voor alle gevoelens die zullen optreden, hoe opener de communicatie kan blijven.
Tussen man en vrouw zijn er allerlei verschillen, daarbij komen dus nu ook de verschillen in vruchtbaarheid. Het is vaak behulpzaam die verschillen te onderkennen en ook goed om er van uit te gaan dat die er zijn. Dat is niet iets om van te schrikken maar meer om nieuwsgierig naar te zijn: ‘goh hoe voel jij dat dan?’
Over het algemeen groeien mensen niet uit elkaar omdat ze verschillende emoties hebben, want dat is nu eenmaal een gegeven in het leven, maar omdat ze die verschillen als bedreigend ervaren. Juist als de verschillen helemaal mogen zijn zoals ze zijn geeft dat veel opluchting, verrijking en brengt het stevigheid in de relatie: je mag zijn wie je bent! Dat maakt ons blij en verdiept de liefde.
In mijn boek Een onzichtbaar verlies, ga ik heel uitgebreid op al deze aspecten in en dat kan voor jullie beiden meer inzicht geven en ondersteuning. Er staan ook veel ervaringsverhalen in en dat is dikwijls enorm belangrijk. Wat jullie voelen zijn heel begrijpelijke reacties op een pijnlijke en moeilijke situatie in het leven.
Ik wens jullie beiden veel sterkte met alles en hoop dat deze woorden jullie een stukje op weg helpen.
Vriendelijke groet,
Odile van Eck
• In 1994 startte Odile van Eck haar Praktijk voor Bewustwording en Therapie. Zij heeft zich gespecialiseerd in het begeleiden van mensen met vruchtbaarheidsproblemen en het begeleiden van relaties. Zij gaf vele lezingen bij Freya bijeenkomsten en voor medisch personeel. Van 1999 tot eind 2000 werkte zij bij de Fiom als coördinator bij het opzetten van het landelijke hulpverleningaanbod rond ongewenste kinderloosheid.
• Meer informatie over Odile en haar praktijk op www.odilevaneck.nl
• Meer lezen?
Odile van Eck, Een onzichtbaar verlies, leven met ongewenste kinderloosheid, van Brug
ISBN 978-90-6523-240-3. Het boek is verkrijgbaar via www.ivfboeken.nl en bij de boekhandel