De vraag
Ik ben chagrijnig als mijn vriend ziek is
Beste Jolet,
Als mijn vriend ergens lichamelijk last van heeft of ziek is, heb ik daar veel moeite mee. Dan krijg ik een chagrijnig gevoel en vind ik het moeilijk om zijn klachten serieus te nemen. Toch wil ik hem graag steunen. Pas na even erover nagedacht te hebben lukt het me redelijk. Dat vind ik heel vervelend, ook voor hem. Wat kan ik eraan doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Uw chagrijn kan verschillende oorzaken hebben. Elke oorzaak brengt zijn eigen oplossing met zich mee. Misschien hebt u het gevoel zelf te weinig steun van hem te krijgen? Vraag hem dan vaker om hulp, om het evenwicht te herstellen.
Misschien hebt u vroeger thuis geleerd dat je de ander niet moet lastigvallen met ziek zijn en doet u dat zelf ook nooit? Ga dan met uzelf in discussie om tot een milder standpunt te komen.
Het kan ook zijn dat u diep van binnen vindt dat mannen altijd sterk en flink moeten zijn en dat het – normale menselijke – gedrag van uw zieke vriend u daarom zo tegenvalt. Mocht dat zo zijn: word wakker! Hij heeft uw steun echt nodig. Hopelijk leert u ervan te genieten hem af en toe te vertroetelen.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp