De vraag
Mag ik op vakantie aan mijn werk denken?
Ik ben ZZP’er en ga heel krampachtig met vakanties om. Ik moet dan alles af hebben en mag in de vakantie niet aan mijn werk denken. Ik lees geen mails – als ik ze stiekem toch zie, baal ik van mezelf.
Maar hoe erg is het nou om tijdens vakantie aan werk te denken? Ik kom echt wel tot rust. Hoe leer ik mezelf aan om het niet erg te vinden tijdens vakanties met werk bezig te zijn?

Het advies
Het is inderdaad erg lastig om willens en wetens NIET aan het werk te denken tijdens de vakantie. Dat is zoiets als niet proberen te denken aan een roze olifant in de kamer. Door er niet aan te denken denk je er toch aan. Oftewel door je te richten op datgene wat je niet wilt (denken aan je werk tijdens de vakantie) bereik je het tegenovergestelde (er toch aan denken, om je er vervolgens schuldig over te voelen).
Wat is de oplossing? Je zou kunnen proberen om een vaste tijdsperiode per dag, of per twee of drie dagen met jezelf af te spreken waarop je jezelf toestaat om tóch met je werk bezig te zijn. Bijvoorbeeld om de andere dag een half uur na het opstaan, of aan het einde van de middag van 5 tot 6 uur. Op die manier pak je zelf de controle weer terug. Immers, zodra je aan je werk gaat denken zeg je tegen jezelf ‘nu even niet, dat doe ik om … uur’. Dat maakt het makkelijk om het van je af te zetten. Uitstel en geen afstel dus.
Het is wel belangrijk om je aan je eigen afspraak te houden. Een goed middel daartoe is om de afspraak te delen met je partner als je samen op vakantie bent. Die kan dan als een soort kookwekker fungeren wanneer je langer door wilt gaan.