De vraag
Leven met een autist
Ik ben 16 jaar getrouwd geweest met een succesvol zakenman – maar tevens hoogbegaafd autist. Samen hebben we drie kinderen opgevoed, een periode waarin ik totaal uitgeput was, en overliep van schuldgevoel. Al die jaren dat ik niet heb herkend waarom onze relatie zo moeizaam was, heb ik me uiterst eenzaam gevoeld.
Mensen zijn zeer onwetend over autisme bij hoog- en normaal begaafden. Ik zou zo graag zien dat er meer aandacht komt voor het leven met een autist als partner. Het kan mensen veel verdriet besparen als ze kunnen herkennen wat er speelt, waar oorzaken liggen van vele spanningen, onbegrip etc.
Deze stoornis is bij volwassenen lastig vast te stellen, maar als partner snak je naar duidelijkheid. Nog steeds aarzel ik om iets te vertellen aan derden: het heeft niet alleen gevolgen voor mijn ex maar ook voor mijn kinderen.
Ik wil niemand stigmatiseren, maar soms moet je uitleggen wat achtergronden zijn van handelingspatronen van je ex, waarmee je nog dagelijks te maken hebt. Mijn ex-man is nog steeds zakelijk zeer succesvol, en heeft daardoor een maatschappelijke onaantastbare positie verworven.
Mijn positie daarentegen is er één van verdedigen, uitleggen en stil verdriet. Het gevolg van jarenlang leven met een autist. Ik heb samengewerkt met mijn ex in ons eigen bedrijf. Daarbij heb ik heel, heel hard gewerkt, en was ik altijd zwaar onderbetaald. Dat een gunstige betaling een vorm van waardering was, heeft hij nooit willen inzien. Je werkt toch voor elkaar, en bovendien genoot ik mee van zijn inkomen, aldus mijn ex.
Daarvan pluk ik nu de wrange vruchten: een gunstig arbeidsverleden heb ik hierdoor niet opgebouwd. Nog altijd aarzel ik om aan derden uit te leggen wat hiervan de oorzaak is. Dat eeuwige schaamtegevoel omdat ikzelf gefaald heb, omdat ik niet kan leven met zijn beperking, en niet hard genoeg heb gewerkt om er toch mee te kunnen omgaan.
Ach, eigenlijk heb ik geen specifieke vraag. Ik wil u simpelweg hartelijk bedanken voor alle boeken en activiteiten die u reeds verwezenlijkt heeft. Ga daar alstublieft mee door.

Het advies
Expert
Peter Vermeulen
autisme
Zoals je zelf schrijft zit er niet echt een vraag in jouw verhaal. Maar het is voor mij en wellicht voor heel wat ‘partners van’ erg herkenbaar. Bedankt ook voor je compliment. Niet alleen ikzelf, maar ook mijn collega’s en nog heel wat mensen in Vlaanderen en Nederland, werken er hard aan om autisme beter bekend te maken. Nog te weinig mensen weten wat een autismespectrumstoornis (ASS) is. Daardoor worden degenen die leven met een autist, dus ouders maar ook (ex-)partners zoals jij, vaak geconfronteerd met onbegrip en ongeloof.
Iedereen schijnt het woord autisme wel te kennen, maar velen hebben er een erg stereotiep en dus ‘autistisch’ begrip van. Het schaamtegevoel en de schuldgevoelens die je hebt, deel je met veel anderen. Het kan helpen om te praten met mensen die je verhaal herkennen en begrijpen, hoe moeilijk je die mensen soms ook kan vinden.
Meer lezen
Mariëlles vriend Peter (34) heeft PDD-NOS, een aan autisme verwante stoornis. Lastig voor hemzelf, maar ook voor Mariëlle (29). Je leest het hier.
In de basistraining Omgaan met autisme geeft autisme expert Annelies Spek advies over omgaan met je partner, kind of collega met ASS. Met kleine aanpassingen kun je het leven al een stuk aangenamer maken. Je leest er hier meer over.