De vraag
Kan ik van mijn lichaam leren houden?
Beste Valerie,
Ik heb altijd problemen gehad met mijn (over)gewicht; ik heb er echt de aanleg voor. Ook heb ik al enkele jaren BED (Binge eating disorder, een eetbuien-stoornis). Sinds een jaar heb ik ook nog schildklierproblemen, waardoor ik eerst veel ben afgevallen, maar erna nog meer ben bijgekomen.
Binnenkort krijg ik een schildklieroperatie, waarna mijn schildklier waarschijnlijk langzaam gaat werken en ik misschien nog meer bij kom. Hoe kan ik toch van mijzelf en mijn lichaam leren houden en een beter zelfbeeld krijgen? Alvast bedankt!!
Groeten van N.

Het advies
Beste N.,
Veel vrouwen laten hun gevoel van eigenwaarde beïnvloeden door het getal op de weegschaal of hun kledingsmaat. Het is dus zaak om je gevoel van eigenwaarde weer meer in balans te brengen.
De snelste manier om dit voor elkaar te krijgen is om je zoveel mogelijk met leuke en nuttig dingen te doen ONGEACHT het aantal kilo’s dat je de op de weegschaal ziet. Ten tweede doe je er goed aan de hoeveelheid steun vanuit je omgeving op te schroeven.
Wat de steun betreft, kun je het beste heel pragmatisch te werk gaan. Pak je adresboek eens en ga in gedachten na: wie van de mensen erin geeft je een goed gevoel over jezelf? Bij wie voel je je op je gemak ongeacht hoeveel kilo’s je op de weegschaal brengt? Vergeet ook niet om je mailbox met dezelfde vraag eens door te lopen: met wie heb je regelmatig mailcontact? Zijn het mensen die de komende tijd een extra steuntje in de rug kunnen zijn of je een luisterend oor kunnen bieden?
Als je heel erg ontevreden over je uiterlijk bent is het vaak moeilijk om aardige woorden over je uiterlijk te geloven. Of je kunt ze wel geloven, maar dringt de betekenis ervan niet je gevoelsleven binnen. Eén aanraking zegt dan vaak meer dan duizend woorden. Als je het dus prettig vindt, laat je dan zoveel mogelijk aanraken door de mensen om je heen. Schroom niet om het ze expliciet te vragen. Voor de omgeving van mensen met een negatief lichaamsbeeld is het soms moeilijk in te schatten in hoeverre fysiek contact gewenst is.
Verder raad ik je dringend aan om – mocht dat nog niet het geval zijn – in behandeling voor je eetstoornis te gaan. Als je merkt dat hulp zoeken in je uppie tegenvalt, vraag dan iemand uit je omgeving om je te helpen. Doe dit zo snel mogelijk. Veel goede therapeuten en klinieken kennen een wachttijd van meerdere maanden. Naarmate je eerder in actie komt is je kans groter om je eetprobleem onder controle te krijgen en je gewichtstoename na je operatie te beperken.
Last but not least: Leg verder niet alles bij één persoon neer, maar ‘strooi’ je hulpvragen over verschillende mensen. Je profiteert dan niet alleen van veel verschillende soorten steun, maar zorgt er tegelijkertijd ook voor dat je steun niet compleet wegvalt als iemand uit je sociaal netwerk door werkdruk, etc. even geen tijd heeft om er voor je te zijn.
Ik wens je voor de komende tijd heel veel sterkte!
Hartelijke groet,
Valerie