De vraag
Is hij ook verliefd op mij?
Hallo Ursela,
Ik weet niet of ik met deze vraag ook bij je terecht maar ik zit er namelijk wel mee. Ik zit dit moment in een huwelijk waar ik mij niet echt gelukkig in voel. Ik krijg weinig emotionele aandacht. Nu ben ik sinds vorig schooljaar in stilte verliefd geworden op de onderwijzer van mijn kind. Hij was me altijd al op gevallen, maar toen mijn kind bij hem in de klas kwam en we er achter kwamen dat we uit de zelfde provincie kwamen, was het raak.
We praatten regelmatig met elkaar en ik hoorde van hem dat hij dit ook aan zijn ouders heeft verteld. Het hele jaar praatten wij veel en weten redelijk wat van elkaar. Ik weet meer van hem dan andere ouders van die klas. Totdat hij een tijd ziek was. En een tijd later kwam hij terug en ik zag dat een collega hem iets in de oor fluisterde toen ik er aan kwam.
Hij keek geschrokken en was toen een tijdje afstandelijk. Nog geen week dus. Ik merkte in die periode dat hij via de raam in de gang wel naar me keek als ik op de schoolplein stond. Ook vroeg hij aan mijn kind (terwijl ik er bij stond) of haar moeder een nieuwe jas had. ‘Ja’, zei mijn kind en hij keek weg en fronste. Maar waarom vroeg hij dit niet aan mij? Later hadden we op school met een de ouders van de klas een vergadering.
Het was vlak na Valentijnsdag en hij vertelde aan de groepje dat aan tafel zat, dat hij er geen gehad had en keek mij stiekem aan (verborgen voor de andere ouders). Na de vergadering vroeg ik hem iets over mijn kind en hij haalde zijn handen door zijn haar en ik merkte dat hij zich geen houding wist te geven.
Maar nu in het nieuwe schooljaar zit mijn kind in een andere groep. En sinds die tijd zegt hij niets meer en groet ook niet meer. Zelf was hij een keer bot tegen mijn dochter en een meisje die er bij was. Maar een andere dag groette hij haar heel aardig en ik hoorde dat hij bij het naar huis gaan vriendelijk naar haar zwaaide. Volgens haar was dat gericht naar haar.
Nu wil ik weten wat hiermee moet. Ook moet ik vertellen dat de geruchten gaan dat hij op mannen valt. Ik wil weten hoe ik dit nu moet plaatsen. Ik ben nog getrouwd, maar voor mij loopt dit huwelijk allang op een eind.
Miriam

Het advies
Beste Miriam,
Natuurlijk kun je altijd bij Psychologie Magazine terecht! We willen altijd graag helpen. Daarom is ook jouw verhaal voor ons ‘huiswerk om over na te denken’. Want je wilt graag weten ‘wat je hiermee moet’.
Hoe je al die aanwijzingen moet duiden, daar heb ik graag mijn gedachten over laten gaan. Maar helaas kan ik niet tot een eenduidig antwoord komen. Ook voor mij is niet helemaal helder welke betekenis we aan deze signalen moeten toekennen, waarbij we overigens ook nog kunnen incalculeren ‘dat je signalen ziet, omdat je ze graag wilt zien’.
Miriam, meer onderzoek is dan ook wenselijk voordat we daar antwoord op kunnen geven. Zou het daarom mogelijk zijn dat je via via achterhaalt met wie deze onderwijzer zijn vrije tijd deelt. Ook kun je overwegen (subtiel) een toenaderingspoging te ondernemen, om te testen welke reactie je daarop krijgt. Enige Fingerspitzengefühl is daarbij wel vereist, zeker gezien jouw positie als getrouwde vrouw en als moeder van een schoolgaand kind. Mocht je tot nader onderzoek overgaan, dan hoop ik van harte dat je antwoord op je vragen krijgt. Natuurlijk wens ik je in dat geval dan zeer veel succes toe!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com