De vraag
Is het goed om nare emoties te vermijden?
Beste heer Ekman,
Er zijn mensen die zeggen op bewust niveau opkomende negatieve emoties tegen te kunnen houden (bijvoorbeeld onverwerkte emoties uit het verleden of ervaringen in het heden die emoties oproepen, zoals het verlies van een dierbare), om ze zodoende niet te hoeven voelen en doorleven. Dit lijkt me enerzijds soms best prettig, maar anderzijds kan ik me niet voorstellen dat dit een gezonde manier is om met emoties om te gaan. Is het moedwillig vermijden van emoties mogelijk en zo ja, wat is uw ervaring met eventuele positieve en negatieve consequenties hiervan? Bij voorbaat dank. Piepje

Het advies
Dear Piepje,
Hoewel hier geen wetenschappelijk bewijs voor is, denk ik zelf dat het beter is om een emotie gewoon te ervaren. Alleen wel op zo’n manier dat het niet schadelijk is voor jezelf of voor anderen. Het vermijden van emoties, zelfs als het gaat om emoties die een vervelend gevoel geven, zal je doen verwijderen van het normale leven. Het is beter om ze te ervaren, eventueel met tussenkomst van mensen die je daarbij kunnen helpen.
Vriendelijke groeten,
Paul Ekman
• Psycholoog Paul Ekman richtte zich aan het begin van zijn loopbaan op nonverbaal gedrag in het algemeen, maar al gauw werd hij expert op het gebied van de expressie en fysiologie van emotie in het bijzonder. Bij Uitgeverij Nieuwezijds verscheen zijn boek Gegrepen door emoties.
• Neem ook een kijkje op zijn site:
www.paulekman.com