De vraag
Is afstand houden nadelig voor mijn kinderen?
Mijn kinderen (2 en 3) groeien op in een tijd waarin ze afstand moeten houden van volwassenen, bijvoorbeeld op de crèche. Heeft het feit dat ze de afgelopen tijd alleen fysiek contact hadden met ons, hun ouders, en nog altijd bijvoorbeeld niet op schoot kunnen bij hun opa’s en oma’s geen nadelige invloed op hun ontwikkeling?

Het advies
Fysiek contact is inderdaad heel belangrijk voor jonge kinderen. Het geeft ontspanning, vermindert stress en geeft een vertrouwd, veilig gevoel. Dat bevordert bijvoorbeeld de hechting tussen ouder en kind en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Een langdurig gebrek aan lichamelijk contact zou dus niet goed zijn. Maar dit is bij jullie denk ik niet aan de orde, omdat jullie als ouders er voor je kinderen zijn – en waarschijnlijk zelfs extra beschikbaar waren in de periode dat de kinderen niet naar de opvang konden. Je kinderen zullen dus geen schade hebben ondervonden in de afgelopen periode.
Nu de crèches weer open zijn, is het pedagogisch medewerkers ook weer toegestaan om een kind dat is gevallen of het even moeilijk heeft aan te raken of op schoot te nemen. Grootouders en andere familieleden moeten nog wel afstand houden. Als je wilt, kun je zelf wat extra lijfelijke aandacht en liefde geven, om een beetje te compenseren. Vraag de grootouders om voorlopig wel op andere manieren in contact te blijven, bijvoorbeeld via beeldbellen of op afstand in de tuin zitten. Het belangrijkste is dat een kind een stabiele, warme en veilige thuissituatie heeft, dan zal de afstand van anderen niet nadelig zijn.