De vraag
Ik zoek een workshop omgaan met pubers voor mensen beneden de rivieren
Beste Emmeliek,
Jouw workshop komt voor mij als geroepen maar voor mensen van “beneden de rivieren” zoals ik, is Naarden nogal een eind weg. Zijn er ook dergelijke workshops in het midden van het land? Ik zoek vooral een activiteit waar je als (goedgeïnformeerde) ouder niet wordt afgescheept met wat standaardadviezen, want de dilemma’s en ergernissen zijn niet zo simpel op te lossen. Het evenwicht tussen controleren (“Je vertrouwt me niet!!”) en ruimte geven (“Ja hoor mams, alles onder controle”. Nou, niet dus) is lastig te vinden en vreet energie van alle betrokkenen. Bij ons althans maar zo te lezen zijn we niet de enigen.
Vriendelijke groet,
Carine

Het advies
Beste Carine,
Het is precies zoals je zegt: goedgeïnformeerde ouders willen geen standaardadviezen en ook geen tips die zo uit de boeken zijn gehaald. Tenslotte kan iedereen zijn weg vinden op internet en daar zijn tips en tools van af halen. In onze workshops gaat het erom ‘wie ben je zelf, wat voor een soort ouder wil je zijn, wanneer schiet je uit je slof en hoe kan je lastige conflicten op een prettige manier oplossen zonder geschreeuw en zonder dat je je zelf verliest.
Kijk op onze site de Opvoeddesk en klik een ‘workshop op maat’ aan. Dat kan bij jullie in de huiskamer of wellicht in een ruimte van school? Het kostenplaatje wordt verdeeld over het aantal deelnemers. Als je met een groep ouders, uit je buurt, met bekenden of via school, diverse vragen bundelt, dan zorgen wij voor een workshop aan huis.
vriendelijke groet,
Emmeliek Boost
• Emmeliek Boost is pedagoge en initiatiefneemster van de Opvoeddesk, een onafhankelijk bureau voor opvoedingsvragen.
• Meer lezen?
Emmeliek Boost, Opvoeden, geniet ervan, Kosmos, € 19,95. Alleen nog verkrijgbaar via de Opvoeddesk.