De vraag
Ik zie altijd beren op de weg
Hallo Ursela,
Ik ben altijd bang voor de toekomst. Heb ik de ene stap overwonnen, zie ik al weer beren op de weg voor de volgende. Is het een soort voorbereiding? Dat lijkt het wel want de meeste stappen doe ik goed. Maar waarom dan altijd toch die angst?
Groeten van Maria

Het advies
Beste Maria,
Altijd bang zijn voor de toekomst, dat is meer dan vervelend. En wellicht niet eens nodig, omdat je de meeste stappen goed zet, zo zeg je zelf. Of jouw angst dan ook een soort voorbereiding is, dat is de vraag.
Een vraag die voor mij moeilijk te beantwoorden is, omdat ik jouw achtergrond niet ken. Wel wil ik je graag het volgende meegeven.
• Kijk eens naar het verleden. Waarover heb jij je zorgen gemaakt? En welke van jouw zorgen zijn bewaarheid? Welke van jouw gedachten hebben daadwerkelijk plaatsgevonden?
• Welke zaken heb je door jouw zorgen bezworen/kunnen voorkomen?
• Daag je zorgelijke gedachten uit door de realiteitstest. Welk bewijs heb je dat datgene waar je angstig voor bent, ook gaat uitkomen? Hoe groot is de kans dat dát gaat gebeuren?
• Zou het echt heel erg zijn als je ‘verkeerde’ stappen zou zetten? En tja, wat is verkeerd? Aan alles zit ook weer een positieve kant, bijvoorbeeld dat je dan weer een leerervaring rijker bent.
• Onderschat zeker niet je eigen vermogen om flexibel met een ‘pasklare’ oplossing in te spelen op ‘als het eens anders loopt dan je zou wensen’.
• Omring je met inspirerende mensen die jou graag terzijde willen staan, zoek bewust die ontspanning op die jou positief stemt, kies voor een sportieve/ontspannende lichaamsactiviteit.
Maria, belangrijk is dat je leert loslaten, dat je inziet dat je met een voorzichtige aanpak je op veel ‘dingen’ goed kunt voorbereiden, maar dat er maar één zekerheid in het leven is en dat is die van onzekerheid. Helaas kunnen we namelijk niet op alle aspecten van ons leven grip hebben, ook al zouden we dat graag willen. Daarom, heb vertrouwen in een mooie toekomst, een mooie toekomst die zeker ook voor jou is weggelegd!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
Neem ook een kijkje op de site van coach Ursela van Stekelenburg: www.cleverwise.nl