De vraag
Ik wil positieve feedback
Bij feedback krijg ik van mijn leidinggevende steevast te horen wat minder goed ging, maar zelden wat wél goed was. Ik voel me daardoor niet gewaardeerd. Hoe pak ik dit aan?

Het advies
Expert
Esther Bergsma
Hoogsensitiviteit
Je niet gewaardeerd voelen is funest voor je welbevinden op het werk. Dat geldt voor iedereen. Volgens onderzoek is het zelfs een van de belangrijkste oorzaken van burn-out. Maar hoogsensitieve mensen hebben meer last van een gebrek aan waardering dan anderen. Als ze kritiek krijgen, wakkert dat vaak hun perfectionisme aan. Daardoor gaan ze te veel tijd aan hun taak besteden en zich gespannener voelen, en maken ze sneller fouten. Zo ontstaat een vicieuze cirkel: door de nadruk op fouten ga je ook meer fouten maken, waardoor je nog minder waardering krijgt.
Die cirkel kun je doorbreken door met je leidinggevende te bespreken dat je beter presteert als ook het positieve benoemd wordt. Vertel bijvoorbeeld dat je in een positieve setting sneller tot creatieve inzichten komt. Lukt dat niet, dan kun je waardering elders op het werk zoeken, zoals bij collega’s of klanten. Een cliënt van me nam bijvoorbeeld het initiatief om op regelmatige tijdstippen samen te komen met enkele collega’s en te bespreken wat allemaal goed ging.
Is dat allemaal moeilijk te realiseren, dan kun je ook je waardering zoeken in iets buiten het werk: in vriendschappen of vrijwilligerswerk.