De vraag
Ik wil ook een onvoorwaardelijk thuisgevoel
Dag Else-Marie,
Ik heb het soms wel erg moeilijk met mijn ouders. Met beide heb ik nooit echt een band kunnen opbouwen zoals anderen dat hebben. Met mijn vader zou ik dat wel willen, maar hij is altijd zo afstandelijk en hij heeft al vijftien jaar een nieuw gezin met zijn vrouw en haar kind. Soms denk ik wel eens dat hij zich schaamt omdat hij al vroeg bij ons (mij) is weggegaan en mij niet heeft zien puberen en groot worden.
Ik ben al vroeg alleen gaan wonen omdat hij wegging. Thuis was het onhoudbaar geworden. Mijn moeder is alcoholist. Mijn vader en zijn vrouw kennen mij eigenlijk alleen als volwassen iemand. Zij is lang vijandig en jaloers geweest waardoor ik mijn vader ook niet kon leren kennen.
Ik heb steeds het idee gehad dat ze nooit stilstonden bij dat ik gewoon een vader wil, waar ik me kan ontspannen en op kan leunen. Verder niet. Ik wil niet vechten. Dan ben ik liever alleen. Dan is er nog haar dochter. Die krijgt met schril contrast zo veel dat ze verwend en verwaand is geworden. Hoe kan ik hier allemaal mee omgaan? Ik ben inmiddels 28. Ik zou ook zo graag een echt onvoorwaardelijk thuisgevoel willen. Misschien ben ik zelfs jaloers op mijn vaders gezin.
Noel

Het advies
Dag Noel,
Het kan heel goed zijn dat uw vader niet goed raad weet met hoe hij nu vader voor u kan zijn, terwijl hij een tweede gezin heeft. Heeft u hem wel eens laten blijken wat u in hem waardeert, wanneer u zich door hem gesteund voelt; met andere woorden op welke momenten hij nu een goed genoeg vader is? Hij kan niet meer met u samen uw puberteit over doen: dat is zowel voor u als voor hem een pijnlijk feit. U kunt nu wel vanaf nu een vader-dochterrelatie versterken en verder uitbouwen, geënt op wat hij nu voor u kan betekenen en hoe u hem als volwassen dochter in uw leven kunt betrekken.
Vriendelijke groet,
Else-Marie van den Eerenbeemt en Nelly Bakhuizen
• Else-Marie van den Eerenbeemt is familietherapeut, specialist familieverhoudingen, docent Voortgezette Opleidingen aan de HvA/ProEducation, publicist en onderzoeker op het gebied van de ouder-kind relatie. Else-Marie schreef o.a. het boek De liefdesladder, over liefde en familiegeschiedenis.
• Neem ook een kijkje op haar site: www.else-marie.nl