De vraag
Hoe vermijd ik dat ik partij kies?
Beste Jolet
Mijn ouders hebben al drie jaar ruzie met de ouders van mijn moeder. Iedereen voelt zich in zijn of haar recht aangetast. Er zijn harde woorden gevallen en mijn moeder voelt zich als dochter afgewezen. Ik heb geen partij gekozen en zie ook mijn opa en oma nog. Mijn moeder snapt mij daarin, maar ze vertelt me wel veel over haar emoties. Ze beziet alles van haar kant. Daar wil ik niet in meegaan, maar daardoor voelt het alsof ik kies voor mijn grootouders. Hoe kan ik het beste reageren? Ik heb het opgegeven te bemiddelen.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
U hebt zich in de afgelopen jaren heel goed in evenwicht kunnen houden, zeg. Dat is het beste wat u kon doen. De emoties van uw moeder beleeft u – begrijpelijk – als een appèl op uw solidariteit. Als dat u te veel wordt, kunt u het volgende tegen haar zeggen: ‘Het doet me pijn te merken hoeveel last je hebt van deze ruzie. Alleen jijzelf kunt hem beëindigen. De enige manier daarvoor is om je trots aan de kant te zetten, je eigen aandeel in het conflict onder ogen te zien, en daarvoor excuses te maken.’
Mocht u zover niet willen gaan, vraag uw moeder dan u hiermee niet meer lastig te vallen. U kunt haar best vragen om rekening te houden met uw ingewikkelde positie.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp